UPDATE: ÚJ BEJEGYZÉS A TÉMÁBAN IDE KATTINTVA OLVASHATÓ
Megteheti-e egy állam Európa földrajzi közepén, hogy hagyja bedőlni saját légitársaságát? Vajon a szűken vett gazdaságosság oltárán fel lehet-e áldozni egy olyan vállalatot, amely túl azon, hogy közvetve több, mint 25 ezer embernek biztosít megélhetést, az ország arculatát, annak megítélését is nagyban befolyásolja? Ezt a kérdéskört járja körbe alábbi írásunk, bízva abban, hogy hátha ráébresztjük a cselekvőképes embereket arra, hogy mekkora veszteség is érte tulajdonképpen hazánkat.
Alapvetően egyetértünk azzal a tézissel, hogy csak azért nem szabad üzemeltetni egy veszteséges vállalatot, mert sok embert foglalkoztat. Ebben a rohamosan fejlődő, verseny- és profitorientált világban, tetszik, nem tetszik, kizárólag gazdaságosan és fenntarthatóan szabad vállalkozást üzemeltetni. Legyen szó akár egy 10 fős vállalkozásról, akár egy több ezer embert foglalkoztató cégbirodalomról. Ma már nem fér bele, hogy egy ember munkáját hárman-négyen lássák el, különösképpen akkor, hogyha egy állam által erősen támogatott szervezetről van szó. Sajnos hazánk elmúlt sok évtizedes politikai viharában nem alakult ki a versenyképesség szemléletmódja, sokkal inkább az dominált, hogy minél több rokont, ismerőst el tudjunk helyezni felelősségmentes, de jólfizető helyekre. Így sikerült hatalmasra duzzasztani nemcsak a Malév, de a MÁV, a BKV, és még sok más állami szervezet adminisztratív apparátusát. Nekünk csak a Malév belső ügyeire van rálátásunk, éppen ezért a továbbiakban erre koncentrálunk.
2012. február 3.-án megtörtént az, amire már régóta lehetett számítani. A Malév vezetősége behúzta a kéziféket, ezzel a 66 éve működő légitársaság végleg beszüntette tevékenységét. Ám jogosan merül fel a kérdés – a Malévosokban is egyébként –, hogy nem történt-e minden olyan hirtelen? Egy kicsit olyan érzésünk lehet, mint gyerekkorunkban, mikor biciklizni tanultunk. Biztos mindenkivel megesett, hogy kanyarodás közben húzta meg az első féket. Hatalmas bukta lett a vége, sírás-rívás, vérző sebek és fájdalom. Hát most is ez történt, fizikai vér nélkül szerencsére.
Egy ilyen leállást nyugaton úgy oldottak meg több ízben is, hogy előkészítettek egy másik céget, amely átvette az előd tárgyi és szellemi vagyonát, de adósságok nélkül kezdte működését (a Swissair vagy a Sabena erre kiváló példa). Az átmenetekből az utasok alig éreztek meg valamit, elsőre csak annyit, hogy más festésűek voltak a gépek és megváltozott a cégek hivatalos megnevezése – lett Swiss valamint SN Brussels Airlines. Igaz, hogy ezeket az átmeneteket több hónapos, gyakran több éves előkészületek előzték meg. Most nem térek ki hazánk politikájának impotenciájára, amely képtelen volt felülkerekedni az egyes politikai nézetek közötti különbségeken, és egységesen kiállni egy nemzeti ügy mellett. De az egység nem is várható el ebben a helyzetben, elvégre nem a képviselői bérek emeléséről van szó. Cserébe már két éve megy a sárdobálás, elmúlnyolcévezés, mi pedig egyre csak lefele tartunk. Tekintsünk egy pillanatra a lengyelekre, őket amúgy is szeretjük példaként felhozni. Akármilyen széthúzás is van a belpolitikában – és azért ott is van ilyen – a külföld felé mindig egységes arculatot mutatnak, egységes politikát folytatnak. Nem véletlen, hogy volt már lengyel elnöke az Európai Parlamentnek, és az sem véletlen, hogy a kezdeti nehézségeik ellenére mára többszörösen ránk vertek gazdasági és társadalmi fejlődés terén.
De most hagyjuk is a politikát, talán egy másik bejegyzésben lesz róla szó, most tekerjünk vissza a Malév kálváriájához. Tehát megtörtént a bedőlés, de tudjuk-e pontosan, hogy mit vesztettünk? Felfogjuk-e egyáltalán, hogy milyen feladatokat lát egy nemzeti légitársaság, és hogy hazánk jó megítélésében több szerepe van, mint egy akármilyen Országimázs Központnak (mert ugye ilyen is volt már Magyarországon).
Kezdjük talán azzal, hogy a külföldről repülővel hazánkba érkező utasok először a Maléven keresztül lépnek kapcsolatba hazánkkal (persze, lehet hogy másik légitársasággal érkezik, ettől az esettől most tekintsünk el – bár mára ez az opció maradt csak). A fedélzeti kiszolgálás, a magasan képzett hajózó személyzet már első találkozáskor jó benyomást keltett rólunk. A fedélzeti szolgáltatások, az ebben a szektorban olcsónak tekinthető repülőjegyek hozzájárultak ahhoz, hogy az utasok újra és újra a mi társaságunkat válasszák. De ha már csak a fedélzeti szolgáltatásoknál tartunk, ne feledjük el, hogy a felszolgált ételeket, italokat, szuveníreket nem a Malév állította elő, hanem külső beszállítóktól szerezte be. Ezek a kis cégek is falhoz lettel állítva.
Budapestre érkezéskor, a repülőből kilépve az impozáns terminálépület várta az utasokat. Az az épület, amely számos építészeti díjat is elnyert. Érdemes tudni, hogy a Malév a teljes reptéri utasforgalomnak több, mint 45%-át adta. A leállást követően tehát igen szomorú képet fest a terminál is. Egyrészt a beton folyamatos üressége is jelzi, hogy valami megváltozott, másrészt már a forgalomtorlódás sem jellemző. De azon túl, hogy a zajra folyamatosan panaszkodó kerületek fellélegezhetnek, vajon milyen változások álltak be a reptéren dolgozók állományában? Nem árt tisztán látni. Azzal, hogy a forgalom nagyjából a felére esett vissza egyik napról a másikra, ráadásul egy teljes terminál üresen áll, a reptéren is nagy leépítésekre van kilátás, amelyek részben már be is következtek. Feleslegessé vált ugyanis annyi kapacitást (biztonsági őrt, rendőrt, határőrt, büfést, taxist, stb.) fenntartani, akik képesek egy időben akár 25-30 járat indulását levezényelni. Az igazság az, hogy az 1-es terminál, úgy ahogy van feleslegessé vált, és már megy a találgatás, hogy mikor helyezik át annak forgalmát a 2-es terminálra, és a nemrégiben felújított 1-es pedig újra lehúzza a rolót. Ez eddig csak azért nem történt meg, mert a 2-es terminálon a kiszolgálási díjak jelentősen eltérnek az 1-es terminál díjaitól, és a fapados légitársaságok nem hajlandóak többet fizetni az amúgy sem olcsó reptérnek. És akkor megint egy szomorú, bár inkább gyomorforgató tény. A Ryanair, Európa legagresszívabb hiénája rávetette magát a koncra, és ők a 2-es terminálon üzemelnek. Nagy hévvel bejelentették, hogy 4-5 repülőt fognak itt állomásoztatni, személyzettel, karbantartókkal együtt. De ennek mi az ára? Megint feladjuk a becsületünket pár euróért? A helyzet ugyanis az, hogy a Ryanair, valami furcsa módon kiharcolta, hogy azokat az állóhelyeket használhassa, amelyekhez utas-híd is tartozik. Persze magát a hidat nem veszik igénybe, mert az plusz pénz, de azzal, hogy ott állnak, más nem tudja azt használni. Ezzel két dolgot valósítanak meg. Közel állnak a terminál épületéhez, így az utasok gyalog mehetnek ki a géphez (ami egyébként önmagában is abszurd), és a konkurencia is blokkolva van. Arról nem is beszélek, hogy amíg a Malév, vagy más légitársaság a többszörösét fizeti ugyanannak az állóhelynek a használatáért, addig ez az ír bagázs annak a pénznek a töredékét csengeti. Ha egyáltalán…
Ismét visszakanyarodva a Malév témára, láthatjuk tehát, hogy nemcsak a Malév szűken vett 3000 dolgozója került utcára, hanem a reptéren, hatóságoknál, kiszolgáló szervezeteknél is rengetegen találták kilátástalan helyzetben magukat. Így összességében szépen összejön a 20-30 ezer ember, akik elvesztették a kenyerüket. És ez a szám valójában még ennél is több, hiszen teljes családok sorsa lehetetlenült el. Minden egyes szám mögött emberi sorsok húzódnak. Emberek családdal, újszülött gyermekkel, hitellel, álmokkal. Ezek a sorsok most igazságért kiáltanak.
De lépjünk két lépéssel hátrébb, és tekintsük összefüggésében a dolgot. Azáltal, hogy a Malév megszűnt, a diplomáciai delegációk kénytelenek más légitársasággal utazni. Azért az minden európai államfőnek presztízskérdés kell, hogy legyen, hogy a saját hazájának színeiben utazó légitársasággal repüljön. Hogy amikor kilép a gépből, a háttérben nem rózsaszín vagy narancssárga (bár jelen helyzetben ez utóbbi még elmegy) színű csilli-villi repülőgép legyen, hanem a jól megszokott kékorrú, trikolórt viselő, szolid megjelenésű hazai. Nemrég utazta körbe álamfőnk (sic!) a posztszovjet Sztán országokat, és a teljes út alatt a Malév egyik Boeingjével utazott. A nemzetbiztonsági kérdéseket most nem is feszegetem, de a jövőben ezeket az utazásokat máshogy kell megoldani. Meg lehet oldani, kétségtelen, de össze fognak súgni a hátunk mögött, hogy hé, múltkor még a saját nemzeti színeiben érkezett, most mi történt.
A turizmust szintén legalább olyan kár érte, mint a repteret. A pénzes vendégek ugyanis nem a fapados légitársaságokkal utaznak. Az egyetemisták, fiatalok igen, de a komótos utasok, akik inkább fizetnek többet, de jó szolgáltatást kapnak cserébe, ők biztos nem jönnek fapadossal. És ne legyenek illúzióink, nem vagyunk pótolhatatlanok az ilyen turisták számára. Vannak kiváló gyógyvizek Csehországban, Franciaországban, Németországban is. Sőt, a tenger jótékony hatása is évezredek óta ismert. Ezek az utasok áttervezik a programjuk, maximum szentségelnek egyet, de ennél többet ne várjunk. Nem fogják összetörni magukat azért, hogy mindenáron ide jöjjenek. Nézzük például Hévízt. Rengeteg orosz látogatja. Ők elsősorban Budapesten keresztül érkeztek a fürdőhelyre. Ha a hévízieknek van egy kis eszük, most elkezdik minden fórumon hirdetni, hogy Bécs tulajdonképpen közelebb van, mint Budapest, repüljenek oda. Ez megoldás lehet, igen. De mi a helyzet Gyulával, Hajdúszoboszlóval, Harkánnyal, és még sorolhatnám. Ezeket a helyeket hogy közelítsék meg a gazdag üdülni vágyók, ha nincs Budapestre közvetlen járat?
És akkor még nem is beszéltem az adóügyi vonzatokról. Nincs ugyanis Magyarországon bejegyzett, itt adót fizető olyan légitársaság, amely ennyire jelentős összeggel járulna hozzá az ország büdzséjéhez. Mert még a Wizzair is Svájcban adózik. És az általa alkalmazott munkavállalók is, hiába van egy központja Budapesten, a dolgozók euróban kapják a fizetésüket, kinti adózás után. Más kérdés, hogy itt költik el a pénzüket (jó esetben), de ez annyira elenyészik azzal az összeggel szemben, amit az állam az adójukból elveszít, hogy nevetséges e mögé az indok mögé bújni.
És végezetül, mégis mi lesz azokkal az emberekkel, akik most utcára kerültek? Hogy tud elhelyezkedni egy olyan munkakereső (mert most már sajnos ez a nevük), aki már 25-30 éve dolgozik, de a Malév volt az első munkahelye? Aki semmi máshoz nem ért mélységében, csak a flotta menedzseléséhez, útvonaltervezéshez, helyfoglalási rendszerhez, stb., stb.? Mert lássuk be, az egy elég nagy blama, hogy majd más légitársaság felveszi őket. Pontosan melyik? Mert itthonra egyik sem keres embert, külföldre költözni pedig ezeknek az embereknek a többsége nem tud, vagy nem hajlandó. Amúgy sem vagyunk egy túl mobil nemzet, ezt már sokan bebizonyították. A 45+-os generáció pedig még kevésbé az. Érthető, hiszen a többségnek családja van, a gyerekek ide járnak iskolába. Ebből a közegből lelépni nem egyszerű. Arról nem is beszélve, hogy azért a Malévon belül sem törekedtek arra, hogy versenyképes tudással ruházzák fel a dolgozókat. A lényeg, hogy mindenki értsen a saját területéhez úgy ahogy, zörögjön a szekér, a többi mindegy. A cég részéről érthető, hiszen a versenyképes tudással rendelkező emberek, akik beszéltek nyelveket, sok mindenhez értettek, és nem voltak idekötve, már rég leléptek az országból. Hiszen kint ugyanezért a munkáért az itteni fizetésük többszörösét kapták. Ez persze némiképp ellentmond annak a társasági kommünikének, amely a magasan-képzett szakemberekről szól. Vitathatatlan tény, hogy a hajózó személyzet (pilóták, légiutas-kísérők), valamint a szerelők magasan képzettek, de ez nem érdem, hanem elvárás ebben a szakmában és ezen a földrészen, elvégre nem az egyenlítői Afrikában vagyunk. A többi tevékenységet ellátó személyzet képzésére már nem volt akkora ráfordítás. Ennek persze lehetnek anyagi okai is, de néha az alapvető emberi dolgok is hiányoztak. Nem véletlen, hogy a nemzetközi cégek, függetlenül attól, hogy milyen iparágról beszélünk, rengeteg erőfeszítést tesznek a munkatársaik képzéséért. Ennek eredményeképp sokkal karcsúbb állománnyal tudnak sokkal nagyobb nyereséget termelni. És mivel a több bevételt kevesebb embernek kell elosztania, a fizetések is magasabbak. Ez egy kicsit tyúk-tojás probléma, ami szintén megér egy külön posztot.
Összességében tehát vitán felül áll, hogy a Malév abban a konstellációban, amiben összeomlott, nem volt életképes. Az alapvető tevékenysége, az a működési modell, amiben működött azonban nemhogy életképes, de versenyképes is tud lenni a mai világban. Az említett két nyugat-európai példán túl ott van például a Turkish Airlines, amely pár év alatt Európa egyik legmeghatározóbb légitársaságává nőtte ki magát. És ők sem fapados modellben működnek.
Kiút, megoldás tehát van. A nagyobb kérdés az, hogy van-e politikai akarat arra vonatkozóan, hogy támogassunk egy piaci alapon működő légitársaság létrehozását, amely Magyarországon adózik, magyar embereket foglalkoztat, és méltósággal képviseli hazánkat bárhol a világon. Végszóként pedig ne feledjük, hogy idén Olimpia. Mégis mivel fognak az aranyérmeseink hazautazni, Wizzair-rel? Gondoljuk csak át a választ...

Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Nemzeti légitársaság? Hülyék, én így nyomom! 2012.02.19. 22:41:17
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
debreceni.blog 2012.02.19. 18:42:20
www.vagy.hu/tartalom/cikk/1592_szarnyakat_adtak_vagyaiknak
bes3 2012.02.19. 19:09:16
A teljesség igénye nélkül: annak a fedélzeti ellátásnak a beszállítóiról beszélünk amely egy szalámis zsemlét, kávét és üdítôt kínált? Valamint gyermekmenü címén kiegészítésként egy nagyobb ökölnyi kôkemény zöldalmát (a felnôttek csokiszeletet kaptak a szendvics mellé....)
Itthon iadófizetés: hogy is állunk a folyamatos állami dotáció és a befizetett adó arányával?
Az mindenkori "álamfô" nek járhatna egy repcsi, kell hogy ez Maléves legyen?
Az hogy a személyzetet képzetlenül és versenyképtelenül hagyta itt a Malév, az magáért beszél és némileg magyarázza a siratókórus hangerejét. Egy ilyen csecset szopva én is tanácstalanul állnék a világban 25-30 év munkaviszont után.
A Ryanar nevû hiéna pontosan mivel érte el hogy ilyen szemét feltételeket harcolt ki a kettes terminálon? Pisztolyt tartottak a magyar fél homlokához?
A közelben lakók örülhetnek valóban, a fejük felett Malévval röpködô tranzitutasok nem ott zajszennezik a környezetet mert azért tudjuk hogy a Malév utasainak mekkora százaléka nem Budapestet gazdagítóo turista volt, ki sem jött a városba, annak csak a szívás jutott...
lkjpoi 2012.02.19. 19:20:02
Repültem Malévvel, WizzAirrel nem is egyszer, egyetlen lényeges különbséget véltem felfedezni, hogy a Malév jegy 10x annyiba került... szerencsére az céges volt mindig. Az ellátás... arra a kis szendvicskére gondolsz, meg a 2dl valamire? WizzAir gépen 10-15 euróért meg lehet venni ugyanezt, ha kell, és még akkor is messze olcsóbban repültél... jah és Ferihegy 1 közelebb is van a városhoz, és nincs az a tömegnyomor, mint a 2-esen volt időnként.
Az adózásról:
"A munkaviszonyból származó (fizetés, bér és más hasonló díjazás) jövedelmek általában abban az országban adóznak, ahol a magánszemélyek a tevékenységüket folytatják"
A "beszállítók" pedig épp eléggé szétlopták a mi pénzünket. Az alkalmazottakat sajnálom egyedül az egész történetben, remélem megoldódik a problémájuk valahogy.
Retro Feeling 2012.02.19. 19:20:51
Naponta 7-8000 szalámis szendvicsről beszélünk, amit ha csak darabját 100 forinttal számoljuk, az 800 000 forint megrendelés naponta.
A béreket normális esetben a légitársaság maga állította elő. Ne tessék bedőlni annak, hogy az állami támogatás a bérekre ment el. De feltehetném azt a kérdést is, hogy az állami apparátusban dolgozók adója ugyanez a kategória? Ők is ilyen "csecset" szopnak, még ilyenebbet. Tévedsz, ha azt hiszed, hogy a dolgozókon kellene leverni a port és gyűlöletet, ami a hozzászólásodból fröcsög
Egy ország vezetőjének elemi érdeke, hogy a saját nemzetének légitársasága szállítsa. Ha ezt külön ki kell fejteni, azt mélyen sajnáljuk, de nem fogjuk megtenni. Járhatna egy repcsi? A világon egyetlen országban van az államfőnek saját repülője, és ez az USA. Itt Európában senkinek sincs, még a Pápának és II. Erzsébetnek sem.
A Ryan nem tartott pisztolyt senki fejéhez. De erre a kérdésre térjünk vissza 3-4 hónap múlva.
A közelben lakók pedig mire számítottak amikor egy reptér mellé költöztek? Hogy hajók mennek a közelben, zaj nélkül? 1950 óta van ott a reptér, akkor még nem zavart senkit.
superfrog 2012.02.19. 19:34:13
és lehet majd kormánypárti / ellenzéki / ostoba trollként szidni. (ami jól esik szabadon választható.) szóval ha adok az egyik zsebemből pénzt, és a másikba adó címszó alatt visszajön a töredéke, akkor az csak forgalom, de nem látom a nagy pénz kimaradását. havi milliárdok mentek el erre a műkamu, ez kell nekünk feelingre. a hajózó személyzet?! hahhhhaaaa. a pilóták o.k. de a légikisasszonyaink? igaz vagy 2 éves a sztori, de az oda-vissza malévos utazásom alkalmával 2 jó nő volt összesen a kb 6-8 csajból aki nem a vicc kategória. nem bántásból mondom, de ha valaki a testéből akar megélni, értse már meg, hogy nem előny az életrajzban hogy már a maszovlet-nél is stewardess volt 1948-ban. 50-55 éves vénasszonyokat fogtam ki. ez ám az országimázs. (nyilván nem érdekelt, hiszen csak utaztam, de ha már imázs akkor ezt neeee.) és elhiszem hogy 20-30 év után szar lesz szembesülni azzal, amit eddig csak a híradóban láttak. hogy megszűnt a cég, mindenki mehet ahová akar. bizony ez a kapitalizmus (egyik része legalábbis) és nem értem, ha valaki elmondja, amióta te dolgozol csak kárt csinálsz (veszteséget legalábbis) akkor mire számítasz? látod a híradóban hogy majd éhen gebed az ország, de majd minket jól eltart, mert mi elit helyen dolgozunk? és sztem nem a malév a forma-1 meg az olimpiai érmek száma határozza meg egy ország értékelését a világban, sőt még a nobel díjak sem, bármennyire ezt sugalmazzák nekünk. elképzelem hogy lichtenstein-t vagy andorrát hogy fikázzák és köpködnek, se érmük se repterük se forma-1 loser banda. inkább talán a belvárosi taxis kér 20 000 ft-ot a váci utca keleti útvonalra, meg a 4 sör 1 szendvics 47 500 ft ami szégyen, és ami megmarad a turistában. ez az ami országimázs ! és valóban örültem, hogy a csóringer magyarok adójából albánok meg arabok faszán haza tudtak menni átszállással. mert nekem ez aztán igazán fontos. ahogy gondolom egy amerikai is sír miattam hogy nem tudja megtámogatni az én utazásomat.
superfrog 2012.02.19. 19:41:34
vicces vagy. a béreket a társaság maga állította elő? hát hogy állította volna ha mindig veszteséges? vagy úgy érted hogy a könyvelési sorban nem az szerepelt hogy kerozint megvettük, nem maradt pénz bérre, hanem az hogy a bért kifizettem de nincs kerozin? ez csak könyvelés baszki.
mondom máshogy, ha már más állami céget is felhoztál. igen pont ez a kategória. ha nem ez lenne akkor 3 nap alatt megszüntethető lenne az államadósság: minden állami dolgozó holnaptól havi 60 milliárt adót köteles fizetni, és a fizuját meg 60 milliárd+mostani fizu összeggel kapja. minden ember bead 60 milliárdot havonta oszt gazdagok lettünk !! hja hogy ez nem működik? jó reggelt...........
Retro Feeling 2012.02.19. 19:54:50
Egyébként nem értem a dühösség okát. A BKV és a MÁV ezeknek a pénzeknek a többszörösét kapja. És esély sincs rá, hogy akármelyik is becsődöljön és elbocsássa az összes dolgozóját, mert teljesen más piaci szabályozások vonatkoznak rájuk. Azért miért nem hőbörög senki? Mert ha már okoskodunk, akkor legyünk korrektek is. Itt a fejekben nincs rend. Egyébként pedig nem értem a felháborodás okát. Abban egyetértünk, hogy a Malév abban a formájában, ahogy működött, nem volt fenntartható, de ez a cikkben is le van írna. Szóval mielőtt elkezdetek egyébként értelmes dolgokat indulatosan leírni, olvassátok el rendesen.
Mesterlövész 2012.02.19. 20:14:04
superfrog 2012.02.19. 20:14:36
bes3 2012.02.19. 20:20:59
1971 óta van a családnak egy lakása a Nagy Lajos kir úton. Szerintem durván növekedett a légiforgalom azon a tájékon azóta, legagábbis nem hiszem el hogy ekkora TRANZITOT kénytelen volt más "hasznáért" elviselni. Valamint bár nem annyira értek a repüléshez, de bennem felmerült hogy muszáj-e annyira alacsonyan szállnia Zugló felett a repcsiknek hogy az említett lakás ablakán at beláttam az asztalomra amikor elôször Berlinbe repültem?
Az állami csecsrôl meg annyi, hogy én is azon éltem felsôfokú végzettséggel 40 ezres kezdôfizetéssel 1998-ban, 2006-ban 170 ezer bruttóval léptem ki és updateltem 1,6 millióra.
Ja igen, közben folyamatosan tanultam....
Mennyit kerestek ezekben az években a Malév és a Repterek felsô fokú végzettségû munkatársai? Mondjuk a kb 30 évesek?
Orltran 2012.02.19. 20:35:47
Ez csodás, komolyan, gratulálok. "Testéből akar megélni."
Ilyet olyan nem ír, akinek a repüléshez több köze van, mint amit a filmekben látott... Szerinted a stewardess feladata, hogy nézegesd, meg mosolyogjon?
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2012.02.19. 20:43:01
Az meg egyszerűen baromság, hogy ha nincs MALÉV, majd nem jön a turista Budapestre. Én ha Londonba akarok utazni, akkor Londonba fogok utazni, függetlenül attól, hogy van-e British Airways, vagy nincs.
"a komótos utasok, akik inkább fizetnek többet, de jó szolgáltatást kapnak cserébe, ők biztos nem jönnek fapadossal."
Mivel is nyújt rosszabb szolgáltatást a Wizz, mint a MALÉV? Mert én is azok közé tartozom, akik a minőségi termékért/szolgáltatásért hajlandóak többet fizetni, de nem tudok róla, hogy a MALÉV-nek lenne bármi ilyesmije - fölöslegesen pedig nem szeretek sokszoros árat fizetni. Inkább megveszem az olcsóbb repjegyet, mert ugyanúgy elvisz A pontból B-be, és cserébe a célországban nyugodtabb szívvel iszom a korsónként 9 eurós(!) sört.
"Azért az minden európai államfőnek presztízskérdés kell, hogy legyen, hogy a saját hazájának színeiben utazó légitársasággal repüljön."
Magyarország jelenlegi helyzetében minden ilyen presztizs-dolog felesleges rongyrázás.
"Végszóként pedig ne feledjük, hogy idén Olimpia. Mégis mivel fognak az aranyérmeseink hazautazni, Wizzair-rel? Gondoljuk csak át a választ..."
Nekem teljesen mindegy, hogy mivel utaznak haza. A lényeg, hogy épségben megérkezzenek, minél több arany társaságában :)
malkolmcole 2012.02.19. 20:44:17
superfrog 2012.02.19. 20:52:01
című filmet. a stewardess feladata 99,9% hogy mosolyog kiszolgál és kedves. valamint dekoratív. ha menteni kell akkor lehet többre mennénk nagydarab kigyúrt palikkal. szóval ferihegy titkai: stewardess kiképzés a malévnál, (sztem máshol is ugyanez a szint, ezt nem rónám fel semmiképpen sem a malévnak)
tűzvédelmi oktatás a csinos hölgyeknek. baszki ott sikogatnak egy akkora tűznél amin kb bográcsolni szokás. szóval ha valóban menteni kell, akkor vagy alkalmasak, vagy nem, szerencsére ezt sosem tudtuk meg ! de a sikolyokból nem a magabiztos életmentők jutottak eszembe...........
laci_52 2012.02.19. 20:55:07
malkolmcole 2012.02.19. 20:55:13
Az, hogy mennyire lepusztult és drága a máv vagy a volán közlekedése, az nem gond, csak a malév...
Az, hogy végre megszűnt egy pénz-zabáló állami zombi, az nem is gond... úgyis avval repültem volna, amelyik a legolcsóbb...
vuvuvu2 2012.02.19. 21:00:40
csak hogy egyet tegyünk tisztába: a malévnak már nagyon régen nincs 3000 fős létszáma. a jelenlegi létszám kb. 1200 fő. továbbá van 2 leánycége, az egyik 4-500 fő repülőgépszerelőt foglalkoztat a másik 8-900 fő földi kiszolgálót. a 2 leánycég nem zár be, persze létszámot csökkent, kb. 20-25%-ot jelentettek be eddig, azaz 2-300 főt. (ezek a cégek nemcsak a malévot hanem sok más céget is kiszolgáltak/nak). tehát összesen 1500 főről beszélünk nagyságrendileg. a malév mint catering megrendelő valóban nevetséges, augusztusban a londoni járaton 1 db szendvicset kaptunk plusz italt.
megjegyzem: a malév helyére lépő wizzair és ryanair igényelni fog földi kiszolgálást és repülőgépszerelőket, tehát a most elbocsátott 2-300 fő a forgalom növekedésével újra munkába állhat.
megadislike az inkompetens cikkért.
MarbleC 2012.02.19. 21:09:25
Ki mondta hogy lesz szükségünk arany gépre?
A kedves posztoló elfelejti, hogy az olimpia is az országimázs része és erre sem igazán áldoztunk mostanában a focin kívül.
Orbán Viktornak javaslom megnézni a Legyőzhetetlen című filmet a dél-afrikai rögbi csapat Mandela és az országegyesítés történetéről.
Nem rég láttam és nem arra gondoltam, hogy mivel jönnek haza a sportolóink, hanem egyáltalán büszkék leszünk-e rájuk, magunkra és az országra?
AdSa 2012.02.19. 21:09:35
Gondolom a rád először kezes-lábast adó asszony 18 évesen másképpen nézett ki, mint amikor befejezve (egyetemi ?) tanulmányaid 50+ vénasszonnyá vált. És addig is etetett, szállást adott.
És azt is feltételezem, hogy makacsul ragaszkodott akkor is a munkahelyéhez, hogy az unokái számára ezt-azt megvehessen.
Ő az Anyád.
superfrog 2012.02.19. 21:13:40
akik nem zártak be azoknál ez a norma. ahogy a fehérnemű modell sem megy onnan nyugdíjba. és semmi gondom nem volt a személyzettel. leszámítva hogy az egyik vénasszony még pofákat is vágott. csak most arról beszélgetünk, hogy van egy működő üzleti modell, és ha tagadjuk, ne csodálkozzunk már hogy nekünk ez nem megy.
szcsongor 2012.02.19. 21:28:29
Talán a 60-70-es években még tényleg ez volt az elvárás a sztyuvikkal szemben, de ma ilyet olvasni inkább megmosolyogtató.
Suna bácsi 2012.02.19. 21:37:56
Olimpiai aranyérmeseink... ne röhögtess, kik lesznek azok? Ha mégis, max. egy személyautóba beférnek majd, London nincs messze... még esetleg a pólósok is, mert a többség külföldön nyomja, haza se jön majd.
superfrog 2012.02.19. 21:39:21
a ferihegy titkaiban akkor láttad tűzoltásukat. amit a kiképző hölgy oltott el kb 2 mp alatt. hát az 'életmentők' meg attól sikogattak.
vagyis mivel mentési képességük hát legalábbis kétséges, akkor tulajdonképpen nem a kedvességük és a kiszolgálás az ami a feladatuk?
(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.02.19. 21:55:40
De az éremért járó életjáradékukat megkapják-e?
Vagy csak duma lesz, mint minden ebben az érában?
PS: hogy on-topic legyek, a Malévnek becézett fejestehenet épp ideje volt bedönteni. Már csak a BKV és a MÁV van hátra.
provata 2012.02.19. 21:59:40
soproni1 2012.02.19. 22:05:50
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.02.19. 22:06:35
Matador0451 2012.02.19. 22:08:22
Nincsen Ryanair részvényem, de kissé álszent dolog eltekinteni attól, hogy a Malév ugyanezt csinálta évekig. A jugoszláv embargó alatt, vajon a Malév nem keresett szép pénzt a felbuszozó szerbektől, akik mégis hová buszoztak volna Belgrádból, ha utazni akartak? Nem nagyon láttam a Malévnél senkit könnyeket ejteni az utcára került JAT-os dolgozókon, akik végtére is nem sokat tehettek a délszláv háborúkról. Vajon a Malév nem repült rá azonnal a Swissair és a Sabena átállásakor keletkező szünetre? Hány desztinációra is járt a Malév Bulgáriában? Ez biztos így lett volna akkor is, ha Balkan nem megy tönkre?
A szociális kártyát szintén elég erősnek érzem. Magyarországon a hajléktalanság büntető kategória (mintha bárki is passzióból lenne hajléktalan), a fogyatékkal élőket nemrég fosztották meg a közoktatásban való részvétel kötelezettségétől, 100ezer gyerek, csak és kizárólag az iskolában kap enni, vidéken. Ezek után tekintsünk szociális kategóriának "nehogy már egy kínai mondja meg mikor menjek szabadságra" pilótákat, akik akkor is közel milliós fizetést kaptak, ha nem repültek egy percet se egy hónapban, ha pedig igen akkor még a bébiételt is lefosztották a fedélzetről? Vagy olyan, zömmel középosztálybeliek embereket, akik Budapesten élnek, a legnagyobb problémájuk, hogy többségükben sosem tartották fontosnak, hogy képezzék magukat, mert szentül meg voltak győződve, hogy onnan már csak a nyugdíjhoz vezet az út? Én nem állítom, hogy ma Magyarországon bárkinek könnyű munkát találni, na de tényleg ezt a kategóriát kell milliárdokkal támogatni szociális okokból?
Ezer okot lehetne mondani, hogy mért érné meg Magyarországnak egy jól működő Malév (Máv, BKV, vagy bármi ami nagy tömegben lenne képes versenyképes termékeket előállítani), de a te logikád pontosan a kádár-rendszer protekcionista logikája, ami sajnos vagy nem sajnos, véget ért.
provata 2012.02.19. 22:09:56
Más. Ha korhazba mesz vigyel magaddal gyogyszert meg kotszert mert elfogyott! Én szoltam...
fda 2012.02.19. 22:14:44
Az érvelésed több helyen nem állja meg a helyét: például: ezentúl aki el akar repülni, elrepül. Aki ide akar repülni, ugyanúgy iderepül. Akkor miben változna a büfés és a taxis helyzete?
Aki szállította a kaját a malév gépekre, ugyanaz szállíthatja ezután is! Azt mindig helyben pakolták be, tehát minden más társaság is magyaroktól vette.
Most komolyan az gondolod hogy ezentúl fele annyi repülő fog a fejünk felett repkedni?
Azt komolyan jó megoldásnak tartod, hogy a malév csődbe megy, milliárdos adósságokat hagy maga után, aztán elnevezzük a céget malév2-nek és minden szuperül újraindul? Gondolod ezzel a céggel szerződést kötnek azok akiknek a malév tartozott és nem fizette meg?
Quarius_ 2012.02.19. 22:22:26
1. Húsz-harmincezer munkahely?
hir.ma/gazdasag/tobb-mint-2000-alkalmazottjatol-valik-meg-a-malev/8153
Első találat. Még a háromezer is erős túlzás volt a szűken vettje csak tetézte. De, hogy ebből plussz 20 határőrrel hogy ugrik könnyedén a tízszeresére az teljes rejtély. Amúgy a szintén sokat emlegetett hatósági szervek nem vesztik el a munkájukat. Pécsre anno több száz határ őr került rendőríi állományba, pedig már előtte is feleslegesen sok volt.
2. Az általad hiénaként emlegetett hiéna Ryanair ambereket vesz fel. Akiket magyarországon fog foglalkoztatni, maximum a pilótákat és stewardesek fogja más országban foglalkoztatni.
3. Olimpikonoknak és államfőnek majd felmatricáznak egy gépet, ha nem nagyon nem veszi be az emberek gyomra, emiatt felesleges egy sok tízmilliárdos veszteséggel müködő légitársaságot fenntartani.
4.Harkányra nem jön Orosz. Horvát és Szerb jön a határ túloldaláról kocsival. Esetleg busszal. A többi helyről foggalmam sincs, de ha vki eddig megtalálta Hévízi gyógyfürdőt, azt tuti nem a Malev járatának köszönhette.
5. A Malev a One worl légitársaság tagjaként pontosan ugyanazt a fizetést és ugyanazt a képzést adta az embereinek mint a többi néhány száz légitársaság világszerte. Nem volt különbség.
Az én véleményem szerint a Malév eltűnése egy vállalható veszteség. Rengeteg pénzt vitt el és minimális volt az a plussz amit hozott. Ha rajtam múlna felszámolnám a MÁV-ot. Ócska vasnak még jók lennének mind a mozdonyok mint a sínek. A nagy városok közt lenne létjogosultsága a vasútnak, de nem annak ami van ott, hanem egy olyannak ami gyorsan, pontosan és kényelmesen szállítja az embereket.
Eb123 2012.02.19. 22:37:18
amerikai cegvezeto 2012.02.19. 22:38:04
Ez igaz, csak nem mindegy, hogy 1 monopolhelyzetben levo szolgaltatobol valaszthat vagy kettobol akik igy arversenyt alakitanak ki. A lufthansa pl. azonnal kb 40%-kal megemelte az arait miutan egyeduralkodo maradt a legtobb utvonalon. A ryanairt es a fapadosokat kezeljuk kulon, mert az mas kategoria.
"Aki szállította a kaját a malév gépekre, ugyanaz szállíthatja ezután is! Azt mindig helyben pakolták be, tehát minden más társaság is magyaroktól vette."
ez csak felig igaz, mert nem mindenki vette itt. Aki pedig igen, az nem minden esetben a malev catering-gel volt szerzodve. Ezen felul nem mindegy, hogy napi 1500-2000 utasra kell kajat eladni hanem napi 300-ra.
Read more: retrofeeling.blog.hu/2012/02/19/mit_vesztettunk_a_malevvel#ixzz1mrmSjErK
Read more: retrofeeling.blog.hu/2012/02/19/mit_vesztettunk_a_malevvel#ixzz1mrm2cFCi
Zsírfeka 2012.02.19. 22:39:05
www.nemzetisport.hu/data/cikk/13/65/55/cikk_136555/d00060C52bb7bff308400.jpg
én utaztam malévval charter-be, és fapadossal európába, és lufthansával, sok különbséget nem vettem észre, azon túl, hogy a norwegian gép koszos volt belül, de tudom miért
angela merkelnek is sajátgépe van, és nem a windows-ban, tudomásom szerint a-340
previous.presstv.ir/photo/20110531/shamseddin20110531130232857.jpg
de volt 330-as is
vagy ott van sarkozy is
www.luxurylaunches.com/entry_images/0711/28/Nicolas-Sarkozy%27s-Presidential-Plane-1.jpg
szóval van egy pár
a 2500 dolgozó elbocsátása bizony nem 20000, de szorozzuk be a hatást családtagokkal, beszállítókkal, beszállítók családtagjaival, így már bőven összejön az, hogy 20000 embernek változik meg áttételesen negatív irányban az élete.
ugyanez várható a nokia esetében is
a szendvicses példa meg azért faramuci, mert pl pont a catering húzta le mocskosul a malévet, 150 forintos kólát számlázott valami 600 körül, ezt egy rádiós műsorban hallottam nem tudom mennyire igaz, de simán el tudom képzelni
és nem vehetett máshonnan kólát a cég!
ComLo 2012.02.19. 22:41:35
- Igen be kellett buktatni a MALÉV-ot.
- Igen meg kell szüntetni a pénzszivattyúkat.
DE (és úgy ált. erről szól szerintem a post) elötte gondolkodni is lehetett volna. Ha tényleg másnap felállt volna egy nyereséges cég tartozás nélkül a MALÉV helyett, ami továbbviszi az alkalmazottakat, a járatokat az miért is lett volna rosz?
A MÁV és BKV analógia tök jó erre: igen megszüntetni, de ha lehet úgy hogy legyen helyette más amit ésszel raknak össze.
Azzal pedig egyet kell érteni hogy a fapadosok és a MALÉV csak a kispénzű embereknek konkurenciái egymásnak. Igenis egy komoly utazó (üzletember vagy túrista) nem fog pl Budapest helyett mondjuk Székesfehérvéron leszállni, vagy felszállni. Nem is beszélve a csatlakozásokat, és a kiszámíthatóbb, és emberibb menetrendet. De ezt már annyian annyiszor leírták hogy kár is belekezdeni :-). Jó dolog a Fapados de a MALÉV utasainak 60-70%-nak nem alternatíva.
provata 2012.02.19. 22:41:56
provata 2012.02.19. 22:45:04
superfrog 2012.02.19. 22:45:56
superfrog 2012.02.19. 22:53:07
tényleg csak 1 példa: londonban eladni a heathrow-i slotot? ez olyan besenyős noooooormális?!
provata 2012.02.19. 22:54:48
superfrog 2012.02.19. 22:56:11
lankiveil 2012.02.19. 22:57:09
Retro Feeling 2012.02.19. 23:01:52
Akik azt hiszik, vagy azt olvassák ki a cikkből, hogy visszasírjuk a Malévet, azok vakvágányon vannak. Mi csak azt mondjuk, hogy szükség van egy piaci alapon működő légi közlekedési vállalatra Magyarországon. Remekül ki tudnánk használni a földrajzi adottságainkat, hogy a Közel-Kelet ugyanolyan távolságban van, mint Nyugat-Európa legtávolabbi pontja. De ehhez egy olyan cégre van szükség, aminek csak annyi köze van az magyar államhoz, hogy annak területén működik. Nem kell állami tulajdonrész, nem kellenek olyan állami támogatások, amelyek nem illetnek meg másokat is. Egy tisztán működő, versenyképes cégre van szükség. Erről szól a cikk. Akik indulatból akarják félrevinni a fent leírtak értelmezését, kérjük ne tegyék, helyette olvassák el újra a cikket higgadtan.
provata 2012.02.19. 23:07:48
Fatman 2012.02.19. 23:07:55
A következő cikk alsó felében van egy kimutatás arról, hogy hány európai ország tart fenn egy, vagy több gépet kormányzati célra:
index.hu/belfold/falcon3986/
Régebben nekünk is volt:
index.hu/pilota/motoros/kormanygep/
Az olimpia kérdésében terjedelmi okból nem foglalok állást, mivel az olimpiai mozgalmat, és a teljes hozzá tartozó sportinfrastruktúrát önmagát túlélt felesleges dolognak tartom! Én egyébként nulla aranyra számítok!
Állami bázison néhány évig a Malév-2 nem fog elindulni egyrészt az EU idevágó korlátozásai miatt, másrészt pedig ismét nyakunkon az IMF, márpedig ők aligha engednek meg efféle rongyrázást!
Ami a magánszférát illeti, az egy darab TU-154-es géppel charter járatokat üzemeltető Pannon Airlines 2002-ben csődbe ment, rajta kívül csak kisgépes vállalkozások vannak.
Ha egy nagyobb/pénzes szereplő MAGYAR légi vállalatot akarna alapítani, javaslom a következőket:
- a Malév név legyen kibérelhető mondjuk évi egy forintért, de jó sok kötelezettséggel megterhelve (pl. magyarul tudó személyzet, arculati megkötések, Magyarországi székhely, stb.)
- az államközi szerződéseken alapuló járatokat ugyancsak megkapná az új cég, de ha nincs meg a minimális járatkihasználtság, akkor állami támogatást kaphatna (fizetne az állam az üres székekért). Ezt az EU TALÁN hagyná.
- egyébként lehetőleg semmi állami pénz, és NULLA állami beavatkozás!
superfrog 2012.02.19. 23:08:33
viszont rögtön előjön a piaci probléma, kicsi ország kevés turista, kicsi piac. megérné ide befektetni? (nem tudom csak kérdezem) mert ugye ez nem kis alaptőkét igényel. és nem tartom valószínűnek hogy akkora lehetőség van egy bp központú társaságban, hogy a megfelelő hozamot kitermelje. de ha igen akkor a volt dolgozók csináljanak zrt-t know how megvan ugye. sok sikert !! (nem ironikusan mondtam !!! )
_Toto_ 2012.02.19. 23:11:05
Fél percig nem sajnálom a Malévot, az adónkon fenntartott életképtelen mamut volt, egy pártpénz-kifizető, óriási mutyik fedőcége.
Ideje volt hogy vége lett már, nagyon.
Bízom benne hogy rövidesen a többi adópénz-nyelő szocialisa nagyvállalati rinocérosz, a BKV és a MÁV is hasonló sorsra jut, de nem ilyen elmebeteg nem tervezett módon. (Persze valakik feltételezem ezzel a hirtelen bedöntéssel is jól jártak)
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2012.02.19. 23:11:07
Ezt elmondva ebben a posztban semmi nem hangzott el, amit a Malévot tárgyaló n+1 poszban ne írtak volna le már kisezerszer. Engem leginkább csak az fogott meg, hogy abszurdum a termináltól a gépig gyalog menni. Nem abszurdum, simán megoldható - kellőképpen fegyelmezett utazóközönséggel, ugye -, inkább az az abszurd, hogy 50 méter távra is buszokra szuszukálnak fel mindenkit és minimum negyedóra, de inkább húsz perc extra idő járatonként.
jet set 2012.02.19. 23:15:42
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2012.02.19. 23:17:43
jet set 2012.02.19. 23:20:14
Fj0d0r 2012.02.19. 23:22:46
Monarch (törölt) 2012.02.19. 23:23:06
A beszállítóknál is megindultak a leépítések (még csak megindultak), a harmincezer munkahelyet sok elemzésben lehet olvasni, mindenesetre várjuk ki. A Malév által befizetett közterhek nagyságrendileg kb. a Malév vesztesége (azaz állami támogatása) összegével egyeztek meg, azaz a költségvetés szempontjából nullszaldó lett volna a dolog beszállítók nélkül is, akik viszont vannak. A Malév egy magas hozzáadott értékű export-iparágat üzemeltetett, a fizetési mérleget is drasztikusan rontja mindez.
Tragédia, de persze az emberek jelentős része kb. addig lát el, hogy "állami pénznyelő volt".
jet set 2012.02.19. 23:23:10
jet set 2012.02.19. 23:27:02
Az a baj, hogy ez a szocializmus. Ezt már el lehet felejteni. Egy cég (akármilyen) álljon meg a saját lábán!
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2012.02.19. 23:27:10
Általában 2-3 hónappal előre vásárolok repjegyet, eddig átlag 7-8000 forint különbség volt a Malév és a Wizz között azon a három célponton, ahol repülni szoktam, ezt a különbséget sok esetben könnyedén felemészti a reptéri transzfer a Wizz reptereire Európában.
jet set 2012.02.19. 23:33:07
A wizz jegyeim átlagára 10ezer Ft/retúr. Azért ez nem 7-8ezer különbség a malév jegyáraihoz képest.
Retro Feeling 2012.02.19. 23:34:36
A Malév legerősebb, és legéletképesebb oldala az átszállóutas-forgalom volt. Ezt lehetne tovább vinni, és ez lehetne az egyik olyan terület, amiből a cég meg tudna élni. Abban igazad van, hogy kicsi ország, kicsi piac, de az elmúlt közel egy év bebizonyította, hogy lehet ezt nyereségesen is csinálni. Szóval vannak előremutató jelek.
Ismételten leszögezzük, le kell vetkőzni a nagyvállalati múltat, egyetértünk azzal, hogy nem lehet mutyizni, nem lehet kifizető hely. Szóval azért ne tessék kommentet írni, hogy milyen jó, hogy vége a Malévnek, mert mekkora gány volt, döntöttük bele a pénz végeláthatatlanul, stb, stb. Egyrészt ez ennél árnyaltabb dolog, másrészt pedig mi sem visszasírjuk a Malévet, hanem megpróbálunk következtetéseket levonni. Akinek nem tetszik, nem muszáj asztalt csapkodni. (Mert általában magáról állít ki szegénységi bizonyítványt, eddig ugyanis nem érkezett szakmailag megalapozott hozzászólás. A száraz szendvicsről és az idős légiutas-kísérőkről szólókat nem tekintjük szakmainak) Arról miért nem beszél senki, hogy pl ha valami rendellenesség következik be a menetrendben, a fapados légitársaságok széttárják a karjukat, és azt mondják, bocsi? Hogy a fapados légitársaságoknál nincs olyan fogalom, hogy átszállás, még vállalaton belül sem?
A reptéren buszozásról meg csak egy kiegészítés. Nem azért kell a repülőhöz busszal menni, mert az utas nem képes megtenni 50 métert gyalog - bár ez is gyakran előfordul. Azért kell a busz, mert a repülés veszélyes üzem. A repülőgépnek vannak forró, forgó alkatrészei, és a magukra valamit adó légitársaságok nem vállalhatják azt a felelősséget, hogy valaki azért sérüljön meg a betonon, mert nem képes felfogni, hogy nem érdemes bemászni a hajtóműbe. Szóval a buszozás preventív célokat szolgál. Egyik hagyományos légitársaság sem hagyja az utasokat a betonon kóricálni.
superfrog 2012.02.19. 23:35:32
egyébként itthon az állami vállalat halott dolog, nincs tulaj, pártok meg tömik a zsebüket. az hogy aki átszállásra kényszerül az csöcsön van, bizony nem kérdés. de talán ezért nem kéne milliárdokat áldozni, miközben pesti kórházban érzéstelenítő nélkül végeznek el olyan beavatkozásokat, hogy még emlegetni is rossz. ha itt van akkora piac, akkor dobjon össze a gárda + pár bank egy új zrt-re aztán mutassák meg hogy megy ez jól is. persze tudom hogy jobb felelősség nélkül a más pénzén játszani.
jet set 2012.02.19. 23:37:35
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2012.02.19. 23:43:16
superfrog 2012.02.19. 23:43:33
jet set 2012.02.19. 23:44:00
keptelenseg 2012.02.19. 23:51:27
Egy törvénytelenül támogatott vállalatot, amely miatt 20 éve nem jöhetett létre igazi piaci verseny.
Ahol egy Budapest-London járat annyiba kerül, amennyiért a légitársaság meg tudja szervezni.
És ha drága, akkor viszont jön egy olyan, amely olcsóbban tud üzemeltetni.
És az utazóközönség, a légitársaság és a magyar adózok is jól járnak, mert mindenki piaci körülmények között a leghatékonyabb szolgáltatásra törekszik.
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.02.20. 01:30:29
KékFény6 2012.02.20. 02:06:45
Füredi 3.0 2012.02.20. 07:50:57
A következő ami tetszik, hogy milyen jó, hogy aki hozzánk jön, annak ez az első élménye. Szerintem mindenki, aki kettőnél többet ült repülőn, az leszarja, hogy mivel repül. Ugyanaz7. Én egy csomó európai nagyvárosba repültem malévval, képzeljétek, annak ellenére, hogy nem iberiaval repültem spanyolországba, tök jó volt ott.
Ha pedig megnézed, hogy a nyári nyaralásoknál - ahol a legnagyobb a forgalom- az utazási irodák meg sem rezdültek az elmúlt hetekben, abból kiderül, hogy minden pótolható.
Ja, még valami: A gdp-be a nálunk működő Ryanair is beleszámít...
2012.02.20. 07:53:22
Ja, megszűnt a Malév, és hirtelen jobbnál jobb új útvonalak jelentek meg. Ryanair, pl. Karlsruhe Airport,
ha jól tudom akkor meg a Wizzair fog Debrecenből Londonba repülni.
Pamuk 2012.02.20. 08:19:17
Soha ne feledd el azt a százmilliárdot, amit csak az elmúlt néhány évben kapott a malév.
Minden más duma. Összekeversz érzelmi dolgokat és józan eszet.
Soraidból sugárzik, hogy nem találkoztál még fapadossal. Nos elmesélem, jól szituált belga családok normálisan beálltak a sorba Brüsszelben, mert lementek a Kanári szigetekre, mindezt fejenként 20 euróért. És nem fájt nekik. Spanyol fiatalok és nyugdíjasok teljesen normálisnak tartották, hogy vasárnap délután a bevásárlásból fapadossal mennek haza. 30 euróért.
Nyugati miniszterelnököknek természetes, hogy üzleti útra is fapadossal menjenek.
MEet - őszintén mondom neked, a malév úgy volt egy szarkupac, ahogyan volt. Nem kaptál ott te különleges elbánást, csak egy 8 éves repülőn egy vacak zsömlét.
Szóval csak ajánlani tudom, hogy szállj le a fellegekből az ostoba dumáddal, és ülj fel egy fapadosra. Menj el ezer forintért valahova egy hétvégére, és rájössz, milyen csodálatos dolog ez a malév csőd. Tömegeknek hozza el a repülés élményét, és tömegeket szabadít meg egy semmirekellő cég finanszírozásától.
Éljen!
balfa 2012.02.20. 08:19:41
"Megteheti-e egy olyan állam Európa földrajzi közepén, hogy hagyja bedőlni saját légitársaságát?"
milyen állam? legalább az első mondatot próbáld meg hiba nélkül leírni...
a malévra meg szarok nagyívben. szarnék még a frankhitelesekre meg a közmunkásokra is, csak azt nem engedik
Jimbo75 2012.02.20. 08:33:10
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 08:46:45
Ulbert István [Biyadhoo] (törölt) · http://v-one.hu 2012.02.20. 08:47:22
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 08:50:57
Egyébként meg csak a vijjogó civilek miatt változatatták meg a forgalmat és leszállás után a gépek a szokásosnál merdekebben is emelkedtek.
Miért gondolja azt a sok lakius hogy a gépek azért repülnek úgy, hogy csak őket bosszantsák...?
Füredi 3.0 2012.02.20. 08:54:07
A repülés az első osztályon is alapvetően egy unalmas, kényelmetlen dolog. Akkora különbség nincsen. Az árra meg higgyétek el nagyon is érzékeny egy német vagy belga vállalatvezető.
Ulbert István [Biyadhoo] (törölt) · http://v-one.hu 2012.02.20. 08:56:58
Martian (törölt) 2012.02.20. 09:08:31
Füredi 3.0 2012.02.20. 09:11:05
ecodrive 2012.02.20. 09:14:14
Busz, vonat?
zolika78 2012.02.20. 09:17:52
Hát nem. A fedélzeti kiszolgálás pocsék volt. A pár szem sós mogyorót amit felszolgáltak én nem nevezném ételnek. Inkább csúfságnak. Ennél már sokkal jobb megoldás a fapados: ha valaki enni akar, fizessen, de legalább normális kaját kap.
A repülők (Q400) meg inkább félelmetesek voltak. Ilyet normális légitársaság csak belföldi, nagyon rövid úton használ. Hangosak, lassúak, kényelmetlenek.
Az meg csak hab a tortán hogy az állandó késések sem túl jó fényben tüntetnek fel egy társaságot...
És nagyon remélem, nem zárják be az 1-es terminált. Ugyanis Magyarországon az az érdekes eset áll fenn, hogy a fapados (1-es) terminál fényévekkel kulturáltabb, mint a normál (2-es). Ugyanis:
- az 1-es jobban megközelíthető (vonattal is), mint a 2-es
- az 1-esen nincs akkora zsúfoltság, míg a 2-esen (míg a malév közlekedett) csak hosszú sor állt minden felé, túlzsúfolt volt.
Az 1-es terminálon elég, ha fél órával beszállítás előtt kiérek a reptérre, a 2-esen reménytelen lenne (a biztonsági ellenőrzésnél általában 1 órát kellett sorba állnom).
Ja, és miért tragédia ha a repülőgéphez gyalog kell kimenni? Én személy szerint röhejesnek tartom hogy a 10 méter út miatt busszal visznek ki. Arról nem is beszélve, hogy busszal sokkal lassabb a beszállás...
Szumi 2012.02.20. 09:18:23
forrs: www.bud.hu/utazas/jaratinformacio/erkezo_jaratok
Mai, érkező járatok: ( és nem
mind Wizzair, meg Ryanair )
Járatszám Honnan Tervezett Várható Term. Megj.
W62342 Rome FCO 23:55 00:55 1 Leszállt
HU481 Beijing 05:30 05:09 2B Leszállt
2M123 Chisinau 06:15 2B Törölve
LH1674 Munich 07:55 07:57 2A Leszállt
4U788 Cologne 08:20 08:19 1 Leszállt
OK786 Prague 08:20 08:20 2A Leszállt
VV201 Kiev (Borispol) 08:30 08:34 2B Leszállt
SN2823 Brussels 08:40 09:04 2A Leszállt
LH1334 Frankfurt 08:50 08:49 2A Leszállt
SQ2140 Frankfurt 08:50 08:49 2A Leszállt
TG7688 Frankfurt 08:50 08:49 2A Leszállt
UA9006 Frankfurt 08:50 08:49 2A Leszállt
US5787 Frankfurt 08:50 08:49 2A Leszállt
LH3062 Dusseldorf 08:55 09:05 2A Leszállt
CO9480 Dusseldorf 08:55 09:05 2A Leszállt
UA9480 Dusseldorf 08:55 09:05 2A Leszállt
LO533 Warsaw 08:55 08:58 2A Leszállt
LX2250 Zurich 09:00 09:11 2A Leszállt
LY365 Tel Aviv 09:05 08:54 2B Leszállt
AF1394 Paris CDG 09:20 09:06 2A Leszállt
W62334 Bergamo 09:40 09:29 1
RO231 Bucharest 09:50 2B
W62282 Brussels CRL 10:20 10:24 1
SU131 Moscow SVO 10:30 10:38 2B
OS713 Vienna 10:35 2A
W62406 Gothenburg 10:45 1
AY753 Helsinki 10:55 11:11 2A
1B2001 Atyrau 11:25 2B
KL1975 Amsterdam 11:30 2A
DL9695 Amsterdam 11:30 2A
FR8394 Barcelona 11:35 2A
LH3030 Berlin TXL 11:35 2A
4U2784 Stuttgart 11:35 1
TK1035 Istanbul 11:40 2B
W62202 London Luton 11:40 1
DY1550 Oslo 11:40 1
BA868 London LHR 12:00 2B
IB7592 London LHR 12:00 2B
AA6601 London LHR 12:00 2B
FR8353 London STN 12:05 2B
LH1676 Munich 12:15 2A
AC9032 Munich 12:15 2A
BD3376 Munich 12:15 2A
SN7151 Munich 12:15 2A
TP7980 Munich 12:15 2A
UA9038 Munich 12:15 2A
DY4487 Stockholm 12:20 1
QR947 Doha 12:25 2B
LH3026 Hamburg 12:50 2A
SX602 Bern 13:25 2A
LO535 Warsaw 14:00 2A
LX2254 Zurich 14:00 2A
AB8638 Berlin TXL 14:20 2A
LH1338 Frankfurt 14:20 2A
AC9040 Frankfurt 14:20 2A
BD3668 Frankfurt 14:20 2A
CO8742 Frankfurt 14:20 2A
SN7143 Frankfurt 14:20 2A
TP7966 Frankfurt 14:20 2A
UA8742 Frankfurt 14:20 2A
US5778 Frankfurt 14:20 2A
W62272 Eindhoven 14:35 1
W62410 Malmo 14:50 1
VV203 Kiev (Borispol) 14:55 2B
AF1994 Paris CDG 14:55 2A
EZY2075 London Luton 15:05 1
EZY4237 Paris ORY 15:25 1
W62292 Dortmund 15:30 1
EZS1331 Geneva (Genf) 15:30 1
TP522 Lisbon 15:35 2A
AZ478 Rome FCO 15:35 2A
EZY4537 Berlin SXF 16:00 1
KL1977 Amsterdam 16:30 2A
DL9697 Amsterdam 16:30 2A
FR8554 Karlsruhe 16:30 2A
LH1680 Munich 16:45 2A
BD3380 Munich 16:45 2A
SN7153 Munich 16:45 2A
TP7982 Munich 16:45 2A
UA8857 Munich 16:45 2A
FR8472 Stockholm 16:45 2A
RO233 Bucharest 16:50 2B
LH3066 Dusseldorf 17:15 2A
BA866 London LHR 17:25 2B
QF3409 London LHR 17:25 2B
AA6731 London LHR 17:25 2B
TK1037 Istanbul 17:35 2B
W62206 London Luton 17:45 1
OK788 Prague 18:05 2A
OS721 Vienna 18:05 2A
LH1682 Munich 18:20 2A
BD3382 Munich 18:20 2A
SN7155 Munich 18:20 2A
LH1340 Frankfurt 18:25 2A
BD3666 Frankfurt 18:25 2A
SN7145 Frankfurt 18:25 2A
TP7968 Frankfurt 18:25 2A
EI678 Dublin 19:05 2B
AF2394 Paris CDG 19:05 2A
LX2258 Zurich 19:05 2A
SU153 Moscow SVO 19:10 2B
W62284 Brussels CRL 19:30 1
EZY8423 London-LGW 19:30 1
LH3068 Dusseldorf 19:35 2A
BD3144 Dusseldorf 19:35 2A
SN2825 Brussels 19:55 2A
W62274 Eindhoven 20:00 1
W62360 Naples 20:00 1
BA870 London LHR 21:45 2B
IB7540 London LHR 21:45 2B
AA6426 London LHR 21:45 2B
LH1684 Munich 22:45 2A
BD3384 Munich 22:45 2A
SN7157 Munich 22:45 2A
TP7984 Munich 22:45 2A
LH1342 Frankfurt 22:50 2A
BD3658 Frankfurt 22:50 2A
SN7147 Frankfurt 22:50 2A
TP7978 Frankfurt 22:50 2A
KL1979 Amsterdam 22:55 2A
W62210 London Luton 23:50 1
W62336 Bergamo 23:55 1
W62342 Rome FCO 23:55 1
slowMotion 2012.02.20. 09:38:44
anarch 2012.02.20. 10:08:29
Mi az hogy hirtelen lett vége? A Malév hány éve is veszteséges 10-15? Ez hirtelen?
A reptérnek nagyon sok köze nem volt a Malévhez, az a németeké... kb 6-7 éve adták el. Igaz, több lépcsőn keresztül jutott el a Hochtief-ig.
Ha az államfő valóban Malévvel utazta végig a sztán-okat, akkor az erőteljesen veszteséges tett volt. Tekintve, hogy a Malév egyetlen ...sztán országba sem repült menetrend szerint... tehát magángépnek használták a 150 fős gépeket. Kedves...
Swiss, SN Brussels... Na, ez nagyon blőd. Ezek állami cégek voltak, tudod ki most a tulajdonos? A Lufthansa. És még vagy egy tucat másik légitársaságnak. Egy csomó költséget azon spórolnak, hogy a duplikált feladatokat szépen felszámolják. Törökország pedig nem EU tag... és egyre kevésbé szeretne az lenni...
Mikor volt Olimpia utoljára Európában? Mikor ment a Malév utoljára Európán kívülre? Majd mennek Lufthansával, Air France KLM-el, vagy British-el... ahogy eddig is.
A Malévért valóban kár, de ne ilyen béka segge alatti érveket hozzál. A Malév alapvetően másfélmillió tranzit utas buktát jelent, nem az orosz turistákét ahogy írod, hanem az átszálló damaszkuszi, libanoni, balkáni, jereváni, stb utasokat. A Malév utasainak a fele átszálló volt. A buktával nem a direkt európai desztinációk buknak, majd hülyék lennének, mindenki más EU-s repül Budapestre ahogy eddig is; a balkáni és közelkeleti kapcsolat, az tűnik el, mert azt nem veszi át senki. Idővel persze majd átveszik, de az nem Budapesten fog átfolyni hanem saját városukon. Az ebből befolyó píz, az fog hiányozni...
bldo 2012.02.20. 13:06:49
Csak hogy tudd: az Aeroplex dolgozóinak közel 50%-át tették eddig állásidőre (ez 230 főt jelent), jelentős részük kimondottan a Malév számára végeztek különféle tevékenységeket. Őket nem fogja foglalkoztatni sem a Ryanair, sem a Wizz, sem más. Csak a tisztán látás kedvéért.
superfrog 2012.02.20. 13:37:32
johnny66 2012.02.20. 14:30:05
Ha valaki a LHR-ra akar eljutni, az Malevval se mehetett ugye..
A BA meg tovabbra is letezik, fapadossal oda nyilvan nem..
Mellesleg eszembe jutott egy kerdes a Malev rajongokhoz: hogy lehet az, hogy a Malev / BA kozos uzemeltetesu jaratokra a BA-nal mindig olcsobban lehetett Londoni jegyet venni? (nem az atvaltas miatt, ugyanugy ft-ban, magyar bankkartyaval)
Martian (törölt) 2012.02.20. 16:35:32
Monarch (törölt) 2012.02.20. 17:56:18
Meg még másoknak is:
A fapados és a normál légitársaság között nem elsősorban a szendvics mennyisége és minősége meg a hasonló baromság a különbség. Hanem hogy milyen időpontban indul a gép, van-e garancia késés vagy járlattörlés esetére (főleg átszálló utasoknak érdekes), mert ezek nélkül a légitársaság csak az occsó turistákat szállítgatja innen oda.
Az átszállók további előnye volt, hogy olyan járatokat lehetett üzemeltetni, amik amúgy nem kifizetődők, de átszállókkal mégis meg lehetett őket tölteni: pl. Pristina, Szkopje, és hasonlók. Ezek eredményeként Budapestről elérhető volt a régió összes nagyvárosa, amik most jó időre elérhetetlenné vagy csak átszállással elérhetővé válnak. Ennek következtében a multicégek a jövőben nem nagyon fognak Budapestre regionális központokat hozni, ahol máris van ilyen, ott meg lesz majd érv arra, miért is kell áthelyezni.
Az egész pedig a költségvetésnek kb. annyiba került, hogy a Malév kasszájába az állam visszarakta a Malév által befizetett közterheket (a Malév beszállítók közterhei már tisztán befolytak a kasszába), azaz most a hiány nem nőni fog, hanem csökkenni.
A szendvics meg aláírom szar volt a Maléven, ahogy short haul járatokon immár mindenütt a világon szar szendvicset adnak turista osztályon, evvan, két órát ki lehet bírni szendvics nélkül is.
Monarch (törölt) 2012.02.20. 17:57:25
Monarch (törölt) 2012.02.20. 18:00:14
"a hiány nem nőni fog, hanem csökkenni"
A hiány nem csökkenni fog, hanem nőni. Elnézést.
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.02.20. 19:41:14
Vicc és vicc... Minél több ilyenről hallani, szerintem egy normális ember annál inkább undorodni fog már az exmalévos dolgozóktól is.
Akik a malév mellett szólnak, tipikusan azok a szocialista időkből itt ragadt szellemiségű emberek..És ők maguk is abban a világban élnek. Ami amúgy nem lenne baj, ha szocializmus lenne. Speciel nekem is jobban bejön egy langyos vízben való éldegélés, mindenki kb ugyanakkora keresettel, örök állásokkal stbstb.. De a rohadt életbe, már nem az a világ van!
És főleg az a felháborító, mikor ilyen cég sír, mint a malév, és úgy csinálnak, mintha MILLIOMOD olyan fontosak lennének az országnak mint egy MÁV, Volán vagy BKV. Ezeket is mind át kéne alakítani, de Malévra konkrétan nincs szükség.
Érdekes módon a Malév eladhatatlan volt, akkor majd biztos az államnak megérte volna.
A Nokia leépítése sokkal rosszabb volt az országnak, mert az egy rendes profitot termelő vállalat volt és emellett rengeteg embert foglalkoztatott.
És akkor utolsó kifogásként jönnek az eszement érvek, hogy a miniszterúr így nem tud malévval menni és olimpikonok, jajj.
Én amúgy most egy elég jólmenő cégnél dolgozom, a cégemtől gyakran mennek külföldre emberek és gyakran is fogadunk másokat(egészen nagy vállalatoktól is)..Én nem tudok róla, hogy VALAHA IS Malévval jöttek volna..A normális nagyobb cégek is ár alapján választják ki a társaságot..
Olimpikonok? Na menjenek a fenébe mind. Engem nem zavar, hogy eljátszogatnak, az már igen, hogy milliárdokat költünk rájuk adópénzből, úgy, hogy az egésznek semmi haszna.
Az olimpikonok nem fogják sportra buzdítani az országot, nem lesznek egészségesebb az embereknek és főleg: a kutya nem ismeri őket a világban. Nulla imázs. És HA valaki is, bárki is ismeri mondjuk Ausztriában a nemtommelyik bajnok akárkinknek a nevét, AKKOR SE történik semmi. Nem fog miatta idejönni, nem fog miatta itt költeni, nem fogja miatta venni a cégem által készített terméket.. Hát akkor ennyit erről, meg a Malévról. Magyarországnak az amatőrsportot kéne támogatnia, enm a profit. A profi az éljen meg, ha vannak nézői...
Lehet játszani, lehet repkedni, de legyünk már annyira korrektek, hogy ezt csináljátok a saját pénzetekből!
És látom már, hogy sok embernek fogyott el a türelme a Malévval szemben. Elvesztették többen az állásukat ez nem jó, sajnálja őket mindenki.
De az, amit a dolgozóik művelnek, ez a feneketlen önsajnáltatás, mások lenézése, tüntetések(tömött buszok előtt masíroztak a Lágymányosin, mert nekik ehhez volt kedvük, hihetetlen! És még integettek az embereknek és TÉNYLEG elhitték és nyilván most is elhiszik, hogy nekünk szükségünk van rájuk és hogy ők több sajnálatot érdemelnek, mint BÁRKI, aki elveszti az állását. Hát rohadtul nem.
superfrog 2012.02.20. 20:50:23
Monarch (törölt) 2012.02.20. 20:53:38
A cégeteknek nyilván nincs leányvállalata Macedóniában, Bulgáriában, Albániában, Romániában, és az is egyértelmű, hogy nem egy regionális központról van szó.
A mi cégünknél például (én Zürichben dolgozom) a szempont az volt, hogy hétfő reggel a Malév gép indul legkorábban, így arra foglaltunk jegyet, és a hétfői munkanap nagy részét még egyben el tudta tölteni itt. Hogy szerinted az ár lenne a legfontosabb szempont a cégeteknél a repültetésre (kíváncsi vagyok, a fapados olcsóbbra jön-e ki, mert én eddig mindig azért maradtam le a fapadosról, mert az ár valahogy többre jött ki a csomagfelárral együtt), hát nem minden cégnél, vagy legalábbis biztosan nem minden utazásnál. Az átszállásokat stb. már írtam.
Jelenleg Budapestről nehezebben megközelíthető a teljes Balkán és a Közel-Kelet jó része, ami egy csomó cégnek sokat számít, gondolom a ti cégeteknek nem.
A Malév állami támogatása meg kb. a befizetett közterhei nagyságrendjében volt. A Malév beszállítók közterheit (amik most elvesznek jórészt) az állam megtarthatta magának.
Úgyhogy a végén a költségvetés rosszul járt, és az infrastruktúra is romlott egy kicsit. De sebaj.
Az olimpikonokról majdnem annyit írtál, mint a Malévról. Nos, ők lényegében ingyen vannak az országnak. Lehet vitatkozni, hogy mennyire feleslegesek, de az élsportra költött összegek (ideértve Orbán focira költött mittudomén húszmilliárdját) nagyjából a kerekítési hiba egytizedét érhetik el a költségvetésben. Nem tétel. Nem érdemes foglalkozni vele. Ennél sokkal fontosabb dolgokon mennek el a pénzek, pl. a munkaképes korú lakosság fele nem dolgozik (és így-úgy ingyen kap eü szolgáltatást, sokan rokkantnyugdíjat vagy korkedvezményes nyugdíjat is), és az időskorúak se annyira idősek: a chilei bányász még 63 évesen simán dolgozik, a magyar bolti eladó papíron 62, a gyakorlatban ötvensok évesen már megfárad. Persze ez itt off.
Monarch (törölt) 2012.02.20. 21:07:55
Megszűnik a Malév: a költségvetés hiánya szerinted ettől csökkenni fog? Merthogy nőni fog, mint az már ki is derült. Innentől hülyeség minden érved, hogy a Malév pénzbe került. Nem kerülhet pénzbe egy olyan dolog, aminek a megszűnésével romlik az anyagi helyzetem...
Egyébként meg ezek az emberek most munkanélküliek lesznek (talán nem tűnt fel, van vagy hatszázezer tartós munkanélküli az országban, nyilván a pörgős munkaerőpiac majd felszívja ezt a plusz sokezer embert).
Én nem ismerem nagyon a magyarországi multikat, a Magyar Telekomról tudok, akinek Macedóniában van leánya, meg az OTP-nek van leánya az összes szomszéd országban és Bulgáriában, és még a MOL-nak van azt hiszem Horvátországban és Olaszországban meg Irakban biznisze. (Utóbbihoz nem jött talán rosszul a Malév valamelyik ammáni járata az átszálláshoz.) De hát ez csak kb. a három nagy magyar tőzsdei cég, tényleg csak az elméletet tudom mondani: ha a nagy multicégeknek szükségük van regionális központra (a legtöbbnek igen), akkor bizonyára valamelyik regionális nagyvárosban (kb. Prága, Bécs, Budapest, Varsó, Bukarest a szóba jöhető városok) helyezik el azt. Vagy szerinted nincsenek regionális központok?
Monarch (törölt) 2012.02.20. 21:12:08
Nem tudom, hogy Malév nélkül is ide hozták volna ezt a többországos központot. Elmozgatni valamit nehezebb, mint eleve ide se hozni. Mindenesetre elég erős érv egy város mellett, hogy könnyen megközelíthető onnan a régió összes fontos városa, és erős ellenérv, ha ez nem igaz.
Monarch (törölt) 2012.02.20. 21:14:22
vuvuvu2 2012.02.20. 22:07:31
superfrog 2012.02.20. 22:57:11
majd nézzük meg évvégén, hogy a tények mit mutatnak. tudod egy balfék arc, valami chuchill nevű mondta hogy csak azt a statisztikát hiszi el amit maga hamisít..........
és talán éppen ma jött le hogy a kínaik szerint is finoman szólva túl optimista dolog az átszállókra hajaznia a malévnak középtávon......
az hogy talán nem így kellett volna megszüntetni, az igaz. de lehet csinálni zrt-t, aztán mehet a nagy biznisz. csak ugye megint az van, hogy én mint adózó vagyok győzködve, hogy nyeli a pénzt, de azért ez jó. ez igaz is lehet pl egy könyvtárra, de nem egy vállalatra.
anno a pan am is bedőlt, pedig elképzelhetetlennek tűnt. és mégis forog tovább a föld. és kérdezd meg azokat akik baromira nem is láttak még belülről repülőt (sztem itthon vagy 8 millióan) hogy akarnak-e havi 2 millárdot erre kibaszni. demokrácia van, kérdezd meg az embereket.
johnny66 2012.02.20. 23:21:51
Igen, ez igaz.
De az is Malev/BA kozos uzemeltetes volt, British gepekkel. A mai napig is letezeik, talan BA866 szammal. Ja, es ugye a BA-n keresztul regen is olcsobb volt ra jegyet venni. Tehat tul. keppen semmi nem valtozott.
@Monarch:
A Zurich sajnos mas helyzet, itt nem kozos jaratok voltak, es az en tapasztalatom szerint raadasul altalaban a Malev volt az olcsobb. Most aztan -miutan nem maradt konkurencia- a swiss atment pofatlanba, es meg dragabb lett..
bldo 2012.02.21. 09:42:17
Monarch (törölt) 2012.02.21. 11:51:22
Mint próbálom ötödszörre leírni, a költségvetés egyenlege nem fog javulni a Malév megszűnésével, még akkor sem, ha a különböző rejtett garanciavállalásokat (a Malév adósság jó részére is állami garancia volt) nem is számoljuk. Egyszerűen a Malév dolgozók közterheinek a nagy része eltűnik, a beszállítók közterheinek is a jó része eltűnik, ami eltünteti sőt mínuszba viszi az állami támogatás megszűnéséből fakadó hasznot.
És ehhez járulnak a közvetett hasznok. A BKV létéből is fakad egy rakás közvetett haszon, azok is rosszul járnának a hiányával, akik egy vidéki faluban laknak, és sose utaztak és sose fognak utazni BKV-val.
Monarch (törölt) 2012.02.21. 11:58:34
Ami komolyabb, hogy a cégünk eddig hétfő reggel a hajnali járattal hozott ki embereket Budapestről, hogy ne vesszen el teljesen a hétfői munkanapjuk, most majd valamikor délután érnek be az irodába... Egy-két napra nyilván lehetetlen lesz bárkit BUD-ZRH viszonylatban utaztatni (ZRH-BUD viszonylat azért még megmaradt mint lehetőség), mondjuk szerencsére azt mi nem is csináltuk gyakran.
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.02.21. 21:17:58
Na most, hogy éppen a cégeteknek kényelmes volt gyakran a Malév, még nem teszi mindenkinek azzá. Svájcban nem nagyon vannak üzletfeleink.. Franciaország, Anglia, Németország, Oroszország a többi Európán kívüli.
Mikor Kínába mentünk pl, Finnországon keresztül mentünk, pedig ugye volt Pekingi járat..Finnországban fejlett, minden székhez konnektor - váró..igazából nem érezhetően kényelmetlenebb a dolog... Árban meg óriási különbség volt.
Hogy Budapest most mennyire lett megközelíthetetlen a cégeknek.. ez gyakorlatilag számokban kimutathatatlan. Ebben egészen biztos vagyok, még akkor is, ha aláírom, lehetnek olyan cégek, akiknek pont kényelmes volt a Malév. De olyan egészen biztos, hogy nincs, hogy egy cég aszerint költözik egy országba, hogy repülővel 10 vagy 11 óra-e az utazás....
Az pedig egy nagyon durva torzítás, hogy egyrészről szerinted nem is volt akkora veszteség az államnak a Malév, másrészről pedig úgy írsz, mintha a beszállítók most éhen halnának..
Mikor beszéltem a szocializmusi gondolkodásról, hát pont erre írtam.
Mennyi beszállító is dolgozott a Malévnak? Ha 50 ezren dolgoztak volna és azoknak most nem lenne állásuk, akkor azt mondom, Oké. De szó sincs ilyen számokról.. A beszállítók nagy része nem marad sokáig munkanélküli, már amelyik éppen az lett. Nem mondom, hogy kellemesen érint mindenkit, de ne csinálj úgy, mintha ezek az emberek most meghaltak volna.
Tegyük fel, hogy csalva a számokkal, de kihozzuk, hogy összességében egálban van a Malév hasznossága és károkozása. De szerinted megéri fenntartani, mert hasznosságot termelnek a beszállítók?
Elmondom miről szól részben a kapitalizmus: A nullszaldós céget szüntessük be a fenébe, a beszállítóknak meg keressünk olyan munkát, amivel nem egy felesleges, hanem egy önmagában is bevételt termelő vállalatot szolgálnak ki valahogy. A te logikád alapján szükség van a legkisebb falunak a MÁV-ra is, mert munkahelyet teremt.. Szóval megéri 5 utasra 20 vasutast eltartani..
Pedig nagyon nem. És már harminc éve nem. És ez nem azt jelenti, hogy 30 éve ki kellett volna írtani a vasutasokat, hanem át kellett volna szervezni az egész céget, a fővonalakra koncentrálva, nagysebességű pályákat és teherszállítást korszerűen kiszolgálva...
A kiesett állások helyére pedig újakat kellett volna termelni. Ez részben az állam feladata és hazugság, hogy ezt csak ráfizetéses cégekkel tehetik meg..
Vannak dolgok melyekre nonprofit alapon is szükség van, ez így van. Ehhez az kell, hogy olyan szolgáltatást nyújtson az adott vállalat, amire MINDENKÉPP szüksége van az országnak.. Nem a 0,001%-ának és nem is mondvacsinált elvi okok miatt. Vitán felül áll, hogy KELL a Máv, kell a BKV és kell a Volán is. Ismétlem, nem arról van szó, hogy bármit meg kéne engednünk nekik, mint, ahogy most tesszük, de nélkülük nem lenne gazdaság, illetve olyan módon élhetnénk csak, ami már egy alsó középosztálybeli embernek sem opció.
A Malév SOHA nem volt ilyen kaliberű cég.. a Malévban csak annyi az extra, és annyiban más egy bezáró csavargyárhoz képest, hogy régről az adófizetők nyakán ragadt (közben meg megszabadultunk sok, sokkal hasznosabb vállalattól..) és ennyi.
Az olimpikonok(és az általad helyesen említett focisták)-kal kapcsolatban sem értek egyet. Azt mondod, hogy a húszmilliárd nem sok. Meg nem sok az évi
20 milliárdot, amit rövid idő alatt összességében mindennel együt elkölt a focira az állam, vagy ugyanennyi rejtett és nem rejtett költség és támogatás a többi sportnak, te azt mondod, hogy kis pénz. Hát nem az. És emellé jönnek még az abszurd ötletek, amikből egyet-egyet meg is valósítanak, ilyen úszó eb, olyan nemtommilyen vb, 50 milliárdos csarnok ide, 25 milliárdos oda..Mind-mind állami pénzből. Ezek nem rongyos petákok, hanem olyan pénzek, hogy tíz év profi sporttámogatásából az egész ország összes városában megállhatna a 4-es metró.. És még annak is több haszna lenne.
Nem mondom, hogy ha nem támogatnánk agyon a profi sportot, akkor minden jó lenne, mert igazad van, hogy kevés az adózó stbstb, de nem kisebb probléma ennél, hogy az általad említett "nem sok" 20 milliárdok, (amiből egyszeri összegként Debrecen egész tömegközlekedését ki lehetne cserélni, vagy Budapesten az ÖSSZES buszvonalat trolivonallá lehetne alakítani..) húzzák le a befolyt pénzt.. Szépen megkapják a maguk milliárdjait az egyházak, a termelők(olyan termelők, akik el se vetik a magukat, mert a föld tulajdonlásáért is már kap támogatást!), a "mélyszegények", a bűnözők, aztán nyilván marad még az állami cégekre is, amik direkt gazdaságtalanul működnek és végül pedig az egyéb csalók is megkapják a közösből a magukét, amit egy-egy építkezésnél és egyéb hasonló dolognál csurran-cseppen.
És akkor nagyjából "potom" 20 milliárdokból szépen le is nulláztuk az államkasszát.. Ismétlem, igazad van abban, hogy nagy probléma a sok csalás, a nem adózás... De attól még se olimpikonokra, se Malévra nincs szükségünk. HA szükségünk van, akkor pedig úgyis fogunk rá adni, lesz magánbefektető és magánemberként(sportversenyre járás..) támogatni fogjuk őket.
Monarch (törölt) 2012.02.21. 22:57:14
Annál is kevésbé, mert ilyet én sem írtam, nem tudom, te honnan veszed ezt. Én arról beszéltem, hogy amikor regionális központot akarnak rakni ebbe a térségbe (ez Magyarország esetében lehet Délkelet-Európa, Kelet-Közép-Európa, Kárpát-medence, visegrádi térség, stb. stb.), akkor az nagyon fontos szempont, hogy a térség más fontos városait milyen könnyen lehet megközelíteni, és nagyon nem mindegy, hogy pl. Szkopjéba eddig másfél óra alatt lehetett eljutni, most meg négy és fél vagy öt és fél óra alatt, Bécsen át, átszállással. (Azt hiszem emellett drágább is, de egy multicégnek nem ez a fontos.) A Balkán, a Közel-Kelet, és általában a kelet-közép-európai térség legtöbb városa sokkal nehezebben lett megközelíthető a Malév csődjével. (Vagy tucatnyi városba most már nincs is járat.)
A kora reggel induló és késő este érkező járatok Nyugat-Európába is megszűnnek azzal, hogy csak nagyon kevés cég éjszakáztat itt repülőket, és ez nem is igen várható a jövőben sem. Márpedig emiatt még a nyugati nagyvárosokba is nehézkes lesz egy-egy napra kiküldeni valakit: gondold el, ha a kelet-közép-európai vezetőt egy egynapos konferenciára vagy akármire akarják az európai központba rendelni mondjuk Párizsba, és ehhez két éjszakát párizsi szállodában kell töltenie, ami amellett, hogy szar neki (mert a családjától távol), drága (jó, ezt a cég nyilván csuklás nélkül kifizeti), még el is vonja a munkától kétszer fél napra (előző nap délután, következő nap délelőtt), ami viszont már költség.
A gyakorlatban mindent csak a te kis beszűkült szemszögedből nézel: mivel a te cégednek nem volt szüksége a Malévra, nyilván senki másnak se.
Az a feltevésed meg, hogy a munkanélküliek nem maradnak sokáig azok... hát nevetséges. Hatszázezer tartós munkanélküli van, ha meg is szűnik a Malév, nem az elmúlt fél évszázad recessziójának a közepén a legjobb ez, nem gondolod?
sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.02.22. 21:17:17
Az a dolog amit egy munkanapon belül meg lehet oldani(utazással együtt) az maradjunk annyiban, hogy nem munka,hanem valami úri szokás és olyan formában még a kiutazás is felesleges.. Ismét azt kell mondanom, nem azt nem hiszem, hogy nem voltak ilyen urak, akik az "egynapos konferencia miatt" repülnek 1000 km-t, de maradjunk annyiban, hogy ez meg az utasok 0,001%-a.
Ha munka ügyben külföldre kell menned, és ez megéri a cégnek, akkor fog találni a cég neked tennivalót még az ügyfeleknél, plusz egy napra, így egyáltalán nem lesz felesleges az az idő.Sőt, a cég vsz jobban is jár.
Egy közép-európai, akármilyen cég vezetője nagy valószínűség szerint még tíz napig is tudna folyamatosan dolgozni és ügyfelekkel személyesen beszélni...
Régiós központ..na most lehet milliárdokat beleülni egy olyan versenyben, amiben ott vannak az osztrákok mellettünk pl..és aztán szépen bele is lehet bukni..
Sem nekem, sem a cégemnek nem volt szüksége Malévre, ezt aláírom, és nem azt mondom, hogy tehát akkor senkinek sincs. Igazából pont Te beszélsz így, mert nagyjából összeszedted, a repülőgépet használok 0,1%-át akiknek kényelmes volt a Malév, ezért szerinted hasznos volt a működése...
Recessziótól függetlenül sosem jó a kirúgás az országnak sem, de amúgy a recesszióban megtartani pénzlefolyókat sem annyira nagy ötlet...
Azt ne felejtsd el, hogy egyrészt a leányvállalatoknál meglehetősen sokan maradhatnak, ráadásul az emberek többsége (leszámítva a légiutas kísérőket és a pilótákat..) általában, legalábbis nagy számban mérnök emberek. Szintén nem állítom, hogy bárki is örül az elbocsátásnak, de a mérnököket általában nem kell félteni, a 600ezer tartós munkanélküliek rétegét sem ők alkotják.
A mi cégünk is folyamatosan keres megbízható mérnököt, informatikust..és általában az ilyen cégek mindig keresnek.
A Nokia bezárás azért is sokkal rosszabb amúgy, azon túl, hogy több ember is kerül az utcára, de most ha itt Pest közelében kihullik egy cég, az egy dolog..Komáromból hullik ki egy ekkora, az már sokkal kellemetlenebb.
És ha már megemlítetted, hogy "mikor nem jó megszűnnie a malévnek", ez a MÁV kapcsán is egy örök téma.. Akkor építsék le, tervezzék át a céget mikor válság van, vagy akkor, amikor nincs. A válságban az a jó, hogy néha ésszerű döntésekre kényszeríthetőek állami cégek is akár, ha nincs válság, akkor meg van pénz fenntartani az ilyen lufikat..De ez nem jelenti azt, hogy meg is kell tartani őket, mert ha van válság, ha nincs, csak az én adómat pazaroljuk vele.
Nyilván ésszerű lenne, ahogy sejteted, hogy nem a recesszióban számoljuk fel a Malévet, de ezzel ott is tartunk, ami valóban így van, hogy a Malévet 10 éve, minimum tíz éve meg kellett volna szüntetni illetve a piacra bízni. Utólag viszont felesleges okoskodni, a lényeg viszont az, hogy minden nappal tovább húzva a dolgot, csak rosszabb lehet, jobb biztos nem.