Számláló

Keresés

Egyedi keresés

Retro Feeling

Minden, ami retro cuccokkal, érzéssel kapcsolatos.

Címkék

69 (1) aviátor (1) béke (1) buli (2) busz (2) corvin (1) fesztivál (3) fogaskerekű (1) földalatti (1) herkules (1) hippi (3) hughes (1) közlekedés (5) kultúra (4) malév (4) metro (1) peace (1) récsei (1) repülő (5) retro (13) woodstock (3) Címkefelhő

Egyebek

Egyebek

2009.02.11. 10:50 Retro Feeling

Az Aviátor legnagyobb szörnye


Egy olyan repülőgépről lesz tehát szó az elkövetkező pár bekezdésben, amelyet a maga idejében az egész világ csodának tartott. Igazából senki nem fűzött sok reményt a megépüléséhez, mégis, Howard Hughes dacolt a szakma és a Fehér Ház ódzkodásával, és a saját önfejűségének engedve létrehozta azt a gépet, amely a mai napig rekordtartónak számít. Lássuk hát, mit is takar ez a megnevezés, hogy Hughes H-40 Herkules!

1942-t írunk. A második világháború kellős közepén az amerikai hadseregnek azzal az égető problémával kellett szembenéznie, hogy a vele szövetséges briteknek hadi felszereléseket és embereket kell eljuttatni az óceán másik partjára. A hajóval történő szállítás igen kockázatossá vált a német U-Bot-ok miatt. Ezért azt a megoldást találták ki az okos amerikaiak, hogy ha hajóval nem tudnak szállítani, akkor szállítanak repülővel. Igen ám, de akkoriban közel s távol semmiféle alkalmatos eszköz nem állt rendelkezésre. Ez persze sosem jelentett gondot a rengeteg pénzzel rendelkező Pentagonnak, épp ezért kiadták az ukázt, hogy dolgozzanak ki egy koncepciót a probléma áthidalására. A megfelelő ötlettel Henry J. Kaiser állt elő, aki akkoriban a Liberty hajó-programot vezette. Ő csak az ötletet szolgáltatta, de mivel egyáltalán nem értett a repülőgépekhez, a mérnöki feladatokkal Howard Hughes-t bízta meg. Hughes fiatalként került a repülés közelébe. Felmenőitől ipari vállalkozást örökölt, de őt egyáltalán nem érdekelte az ipar és a szerszámgyártás. A cég new york-i székhelyétől messze délen repülőgépes filmet forgatott. Pénze rengeteg volt, amit nem is sajnált a forgatásokon. Az övé volt a világon a legnagyobb magánkézben lévő légi hadserege.

 

 De most vissza az eredeti témához. Számos lehetőség felmerült a probléma megoldására, de végül az egytörzsű, nyolc motoros verziónál maradtak. El is indult a tervezés, azonban egy kitételnek meg kellett felelni: a háborús helyzetre való tekintettel a fémek felhasználása nagyon-nagy mértékben korlátozva volt (gyakorlatilag csak fegyvereket és harci gépjárműveket gyártottak), tehát a repülőt alternatív anyagból kellett építeni. Ez az anyag pedig nem volt más, mint a fa. Igen, a repülőgépet gyakorlatilag fából építették, de természetesen a mozgó alkatrészek fémből voltak. Ennek eredményeképpen a sajtó ’Spruce Goose’ (’Lucfenyő-gúnár’) gúnynévvel illette ez a szerkezetet. Igazából nyírfából készült, de ez valahogy elkerülte a sajtó figyelmét. Maga Hughes, aki gyakorlatilag életre hívta a gépet, érthető okokból nem rajongott a névért.

A repülő olyan hatalmasra sikeredett, hogy 750 állig felfegyverzett G.I. Joe, vagy egy harckész állapotban lévő M4 Sherman tank szállítására volt képes. Illetve lett volna, ha sikerült volna a háború vége előtt befejezni. De nem sikerült. Mivel az eredeti ötletgazda, Kaiser, időközben kihátrált a projektből, Hughes-nak egyedül kellett befejeznie azt. Eredetileg három repülőgép szerepelt a megrendelésben, de végül csak egy készült el. Az is elég körülményesen. Vízre tervezték ugyan, de az a gyár, ahogy először összeszerelték annyira messze volt a tengerparttól, hogy képtelenség lett volna elszállítani oda egészben a gépet (ez főleg a 97, 5 méter szárnyfesztávolságának tudható be), ezért szétszedték, és a tengerparton újra összerakták. Az első tesztelésre 1947. november 2-án került sor Long Beach mellett, ahova számos újságírót és politikust is meghívtak. A gépet ekkor maga Hughes irányította. A fedélzeten tartózkodott rajta kívül még a másodpilóta, két fedélzeti mérnök, 16 gépész, 7 meghívott újságíró és 7, az ipart képviselő befolyásos személyiség. Ezen a napon ’gurulópróbákat’ hajtottak végre (már amennyire a vízen lehet gurulni), az első kettő eseménytelennek mondható. A harmadikon viszont Hughes-nak sikerült elemelnie a gépet a víztől, és egészen 21 méterrel a víz fölé emelkednie. A végsebesség 217 km/h volt, és nagyjából 1 mérföldet repültek vele. Ez a bemutató elhallgattatta azokat, akik hevesen bírálták a tervezőt a sokáig elhúzódó, addig sikertelennek mondható vállalkozás miatt. Ennek ellenére a projektet leállították, az elkészült repülőt hangárba helyezték, és ott is van a mai napig. Mint kiderült, az a levegőben töltött néhány perc volt az összes, amit összesen repült ez a gépezet. Sokan még azon is vitatkoznak, hogy egyáltalán alkalmas-e repülésre a H-4.

 

 Hughes haláláig, 1976-ig gondosan vigyázott rá, és akármikor kész lett volna újra repülni, erre azonban sajnos nem került sor. 1980-ban a California Aero Club kiállította Long Beach-en, Kaliforniában a Herkulest. Azt a hangárt azonban 1988-ban megvette a Walt Disney cég, és kijelentette, hogy a H-4-et nem kívánja tovább kiállítani, így azt máshol kellett elhelyezni. 1990. július 4-én végül szétszerelték, majd a McMinnville-ben található Evergreen Aviation Museum-ban helyezték el, és mind a mai napig ott található. Az eredeti hangárból, ahol Howard Hughes megálmodta a ’Spruce Goose’-t, ma egy 29000 m2-es filmstúdió lett.

Howard Hughes életéről Aviátor címmel játékfilm készült, amelyet Martin Scorsese rendezett, Leonardo DiCaprio játsza benne a címszereplőt, és amely filmet 5 Oscar-díjjal tüntettek ki. A H-4 pedig büszkén pihen az Oregon állam-béli kisváros repülő-múzeumában, és képviseli egy letűnt kor hangulatát, amelyben nem számított sem pénz, sem emberi munka. Egy valami számított igazán: hogyan lehet az ellenséget minél hatásosabban kiiktatni…

 

Szólj hozzá!

Címkék: retro repülő hughes herkules aviátor


A bejegyzés trackback címe:

https://retrofeeling.blog.hu/api/trackback/id/tr45936467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása