Számláló

Keresés

Egyedi keresés

Retro Feeling

Minden, ami retro cuccokkal, érzéssel kapcsolatos.

Címkék

69 (1) aviátor (1) béke (1) buli (2) busz (2) corvin (1) fesztivál (3) fogaskerekű (1) földalatti (1) herkules (1) hippi (3) hughes (1) közlekedés (5) kultúra (4) malév (4) metro (1) peace (1) récsei (1) repülő (5) retro (13) woodstock (3) Címkefelhő

Egyebek

Egyebek

2011.03.05. 12:07 Retro Feeling

A fogaskerekű története

 Több, mint egy év telt el azóta, hogy frissítettük volna a blogot. Szerencsénkre azonban, a látogatói statisztikákat elnézve, kialakult egy olvasóközönség, akik napi szinten látogatják az oldalt. Nekik külön köszönet a lelkesedésért. 
A mostani bejegyzés reményeim szerint újra beindítja a blog folyamatos működését, rengeteg érdekes és izgalmas téma van a tarsolyomban, amit szeretnék megosztani.
Elsőként essék szó a főváros fogaskerekűről.
 

 

 

A kiegyezéskori Magyarország újabb ékköve, amely eleinte a budai nagypolgárság privilégiuma, később stratégiai szállítóeszköz, napjainkban pedig közkedvelt kirándulóhely és turisztikai attrakció. Ezúttal a fogaskerekű vasút történetét közöljük a Retrofeeling Olvasóival.
 
A fogaskerekű vasút története már jól megszokott módon a Kiegyezés korába nyúlik vissza. A XIX század közepéig a Sváb-hegy, és annak környéke erdővel borított hegyvidéki terület volt, ahova elsősorban vadászni jártak az arisztokrácia és a nagypolgárság tagjai. Ekkor néhány tehetősebb budai polgár villákat épített a hegyoldalban, kihasználva a város közelségét, és kiélvezve a nyugalmat és az innen nyíló panoráma látványát.
Idővel egyre többen költöztek a hegyre, és felmerült a lakónegyed közlekedésének létrehozása. Addig ugyanis csupán lovaskocsival lehetett feljutni a kúriákhoz, ami nagyon kimerítette a lovakat, épp ezért sokáig is tartott. Számos elképzelés és terv született a negyedet a várossal összekötő vasút megépítésére. A legvalószínűbbnek az látszott, hogy Zugligetből megy majd fel sínpár a Sváb-hegyre, de Buda polgármestere végül a Diósárkon keresztül vezető utat jelölte ki, amely a Városmajorból indult, így is közelebb hozva az utasokat a belvároshoz.
Az építkezésről szóló szerződést 1873 májusában írták alá a svájci Gesellschaft für Bergbahnen in Basel céggel, amely 1874. április 22-én meg is kezdte az építkezést. Ami igazán döbbenetes mai szemmel nézve az az, hogy az egész vonalat mindenestül együtt mindössze kettő hónap alatt építették meg, ezzel a harmadik fogaskerekűt létrehozva a világon. Igaz, ekkor még csak Városmajor és Sváb-hegy megállók között közlekedett a gőzős fogas, melynek mozdonya maga előtt tolta fel a pótkocsikat. A Városmajor végállomás nem véletlenül került a budai villamosok egyik kitérővágánya mellé, mindmáig ez köti össze a város keringésével a fogaskerekűt.
A svájci technológiával épült eszköz rendkívül népszerű lett, igaz eleinte csak naponta kettő járat indult, egy reggel a munkába menőknek, egy meg délután, hazafelé. A gőzvontatás miatt csak április közepétől október közepéig közlekedett, viszont ebben az időszakban teherforgalmat is bonyolítottak rajta, mivel a hegyvidéki területeken még mindig nem volt kiépített úthálózat, az ott lévő üzleteket és szolgáltatók áruigényét azonban továbbra is ki kellett elégíteni.
A millennium környékén terjedt el az egynapos kirándulások divatja, ekkor hosszabbították meg a vonalat a Széchenyi-hegyig, a vonatok többsége azonban még mindig csak Sváb-hegyig közlekedett. Sajnálatos módon az első világháború idején leáldozott a fogaskerekű csillaga. Ez betudható a súlyos szénhiánynak, az időközben épült villamos-vonalaknak, valamint a társadalmi érdektelenségnek is. A svájci üzemeltetőtől, akivel eredetileg 40 évre volt szerződése a vasút üzemeltetésére, amelyet később meghosszabbítottak, 1926-ban került a főváros tulajdonába a fogas, amelyet egyből beolvasztottak a legendás BSzKRt-be (Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt). 1929-ben villamosították az egész pályát, kicserélték a mozdonyokat, az új járműveket a Ganz gyártotta külföldi szakmai segítséggel. Ekkoriban napvilágot láttak egy másik fogaskerekű vonal megépítésének tervei is, amelyek azonban soha nem valósultak meg. Ez alapján a Sváb-hegyet a Tabántól induló járattal lehetett volna megközelíteni, érintve Krisztinavárost és Farkasrétet is.
A második világháború idején súlyos károk érték a fogaskerekű épületeit és szerelvényeit, ezért egy ideig szünetelt rajtuk a közlekedés. Pár hónap alatt azonban helyreállították az üzemet, és ki is használták azt, mivel a romokban heverő város újjáépítéséhez használt fát a hegyekből a fogaskerekű segítségével juttatták le a városba. Idővel azonban kiépültek a szilárd burkolatú hegyvidéki utak, így a teherszállítás teljesen megszűnt a vonalon.
A gyermekvasút építkezésénél is fontos szerep jutott a hegyi vasútnak. Az építkezéseken felhasznált anyagokat, eszközöket leginkább teherszállításra kiképzett vonatokkal juttatták fel a Széchenyi-hegyre. Ami igazán érdekes, hogy a gyermekvasúton használt első kocsikat is a fogaskerekű pályáján tolták fel, egy külön erre a célra épített átvezető-vágányon keresztül. Később a fogaskerekű ennek az úttörővasútnak köszönhette forgalmának jórészét, hiszen a Széchenyi-hegyi állomást csak így lehet megközelíteni.
1973-ban, a főváros centenáriumának tiszteletére teljesen felújították az egész rendszert. Új kocsikat szereztek be, a mai napig is közlekedő osztrák gyártású SGP motorvonatokat, melyek egy motorkocsiból és egy vezérlő pótkocsiból állnak. A korábbiaktól eltérő rendszerű pályát, peronokat, és felsővezeték-rendszer igényeltek, így az 1926 óta szolgálatot teljesítő járműveket selejtezték, a peronokat a járművek padlószintjéhez igazítva építették át. Fontos változtatás volt még továbbá, hogy kicserélték a teljes fogasléc-rendszert is, amely az egész lelkét jelenti, valamint a váltókat is villamos-vezérlésűekre cserélték. A vonal kapacitásának növelése érdekében a felső végállomáson megépítették a második vágányt.
Az utolsó korszerűsítés 1990-ben történt, ekkor a régi biztosító berendezést korszerű számítógépes irányításúra cserélték. Az utolsó nagy BKV átalakításkor viszonylatjelzést is kapott, 60-as viszonylat néven fut. Tévesen szokott megjelenni a médiában a 60-as villamos elnevezés, ugyanis ez az eszköz műszaki szempontból vasútnak tekintendő. Külön érdekességként ki szeretném emelni, hogy ezen a járművön – a HÉV-ek mellett – engedélyezett a kerékpárok szállítása, így ideális segédeszköz egy hegyvidéki kerékpártúra megvalósításához.
Ami a jövőt illeti, nos még mindig nem mondható véglegesnek az építkezés, hiszen a közelmúltban felmerült annak a lehetősége, hogy a pályát mindkét végén meghosszabbítják egyrészt a Moszkva térig, másrészt a Normafáig. A „lenti” fejlesztés egyértelműen kihasználná a Szilágyi Erzsébet fasor villamos-pályáját, ezzel kétség kívül még elérhetőbb és kényelmesebb volna a közlekedés a fogason. A legfontosabb műszaki feltétel adott, hiszen a fogasnak is szabványos nyomtávolsága és űrszelvénye van. A másik fontos műszaki feltétel pedig megoldható, jelesül az, hogy a szerelvények kétáramneműek legyenek, hiszen a villamos és a fogaskerekű vontatási feszültségei eltérnek egymástól. Az elképzelések kissé futurisztikusnak hatnak, de hát a Combinokra is ezt mondtuk, aztán tessék-lássék. Természetesen a tervek mind környezet és utasbarátak, minden jármű és peron akadály-mentesítve lenne. A szakértők azzal érvelnek a beruházás mellett, hogy ezzel megszűnne a fogaskerekű sziget-üzem jellege, és valóban versenyképesen tudna működni, főleg télen. Mindenesetre kíváncsian várjuk a fejleményeket az ügyben, amely egyelőre nem kap túl nagy nyilvánosságot. 
A tarifák megegyeznek a többi BKV járaton használtakkal, és a bérletek is érvényesek rá – ez alól egyedül a budavári sikló a kivétel -, ezért bátran merem ajánlani a vizsgáktól és zárthelyiktől megfáradt hallgatóknak és oktatóknak, hogy kiránduljanak a fogaskerekűvel. A hangulata nagyon jó, a környezet festői, a látvány magért beszél az út során, és a levegő is rendkívül tiszta a hegyen. Mi más kellhet még egy megfáradt polgárnak?

 

15 komment

Címkék: retro fogaskerekű


A bejegyzés trackback címe:

https://retrofeeling.blog.hu/api/trackback/id/tr612712340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Metrós Bélabá 2011.03.05. 16:52:33

Az SGP, azaz a Simmering-Graz-Pauker az bizony osztrák cég és nem svájci. Néhány éve a céget bekebelezte a Siemens.
A vonatban levő villamos berendezés az svájci, Brown-Boveri gyártmányú.

Unbiased 2011.03.05. 17:50:10

Naponta járok a fogassal. Általában megbízható, de a váltók nem szeretik a fagyot. Napközben kevés utas van, bőven elég lenne egy kocsi, de ezt az adottságok nem teszik lehetővé. A két irányba történő vonalhosszabítások közül csak a Moszkva téri látszik reálisnak, de úgy tűnik, ez is csak a mesék világába tartozik. Aki szeret szép lassan közlekedni, az válassza a fogast a 90-es busz helyett...

Mark yhennon · http://markyhennon.blog.hu 2011.03.05. 18:09:58

Ismereteim szerint a fogaskerekű másban is különlegességnek számít. A formálódó magyar polgári politikusi réteg első közismert nagy földpanamája kötődik az építéséhez! Pezsgőt!!

KárászAti 2011.03.05. 19:24:57

@Fehérszakál: akkor menj el a fogaskerekűvel valamelyik lézeres szemklinikára

Tetszett, csak így tovább!

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2011.03.05. 19:43:26

Köszi a postot,örülök,hogy újra frissült a Blog! Várom a folytatást!

TH 2011.03.05. 20:42:25

Nagyon ritkán utazok a fogassal sajnos, pedig nagyon szeretem.
Viszont csak én gondolom úgy, hogy a régen tök kényelmes eredeti üléseket jól tönkretette a BKV a rájuk ragasztott párnákkal?

kela-bá 2011.03.05. 22:04:35

Jó ez a blog, és lám milyen kevesen reagálunk erre.
Bezzeg a sokszor értelmetlen hülyeségeken mennyien rágódnak, szidalmazzák egymást. Kár !
Ha tudnák, hogy már a gondolattal is árthatnak egymásnak...

"Szép utazást" a FOGASKEREKÜN!

lüke 2011.03.06. 06:34:21

gratula
Gesellschaft für Bergbahnen in Zürich
a városban 5 ilyet üzemeltet,automata: vezető nélkül
senki nem rongálja

Parasztbácsi 2011.03.06. 06:34:28

Valamikor talán a '90 es években elszabadult egy szerelvény kocsija és valahol egész lent ált meg. Ha erről még tudnál vmit összeszedni, érdekelne. Köszike

záporjózsi 2011.03.06. 08:31:20

Javítanivalók:
"a mai napig is közlekedő svájci gyártású SGP motorvonatokat"
Már írták: Az SGP nem svájci. A Brown-Boveri volt svájci.

"Az utolsó korszerűsítés 1990-ben történt, ekkor a régi biztosító berendezést korszerű számítógépes irányításúra cserélték."
Nem nyert, ugyanúgy D55, akármilyen számítógépet is teszel fölé. A baleset miatt átalakították, de aki csinálta kb. semmit nem értett az eredeti rendszerből (abban hatalmas ötletek vannak), így rosszabb lett, mint volt.

"Tévesen szokott megjelenni a médiában a 60-as villamos elnevezés, ugyanis ez az eszköz műszaki szempontból vasútnak tekintendő."
Tessék mondani, az Országos Vasúti Szabályzatban melyik kötet foglalkozik a villamossal és a fogarkerekűvel?

"A másik fontos műszaki feltétel pedig megoldható, jelesül az, hogy a szerelvények kétáramneműek legyenek, hiszen a villamos és a fogaskerekű vontatási feszültségei eltérnek egymástól."
Olyannyira, hogy 1929-1973 ugyanakkora volt az üzemfeszültség, csak az SGP-k kérték a magas peront és az 1500 V-ot.

@Unbiased: Az 1 kocsit azért megnézném. Viccnek jó meg munkavonatnak.

dugulaselharitas · http://www.dugulasharitas.hu 2011.03.06. 08:53:44

Csoda. hogy még nem adták el a fogaskereküt!
Reméljük hogy nem is fogják!

palkóci 2011.03.06. 09:36:39

Jó tudni azt is, hogy Katry-Szaléz Ferenc tervezte a fogaskerekűt. Ne feledjük el a nevét!

Parasztbácsi 2011.03.07. 10:03:50

@Benbe: Köszike , nem emlékeztem rá hogy mikor is történ, de arra igen hogy a vezető meghalt , és hogy kemény tél volt.